Drømmen om Mustang

Velkommen! Her kan du fortelle litt om deg selv og din Mustang-interesse!

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Stig-Rune
Curious
Curious

Drømmen om Mustang

Post by Stig-Rune »

Antar at jeg nå er kommet på rett sted. Drømmen er Mustang :D :D
Har vært utallige timer på nettet for å finne noe som jeg liker. Jeg begynner å få en ide om hva jeg vil ha. Bilen jeg er på utkikk etter skal være 100% restaurert fra A til Å. Helst en ordentlig entusiast som av en eller annen grunn vil selge sin bil. En som er gjort ALT MED. Jeg fant en i Halden som jeg tror hørte til den kategorien, men jeg var for sen i avtrekket.
Bilen jeg ser etter skal være 1964,5 - 1967. Cabrilolet. Begynner å syntes at 1967 er litt spesiell. Gjerne rød med " Pony lignende interiør ". ( Helst 2 farvet ) Forstod det slik at 67 ikke kom med Pony interiør. Automat, elec cab, orginalt treratt, midt konsoll org type, nedfellte blinklys i panser og orginalt utseende. Noen som vet om en bil som fyller disse kriteriene og som skal selges ?

Mvh
Stig-Rune
stig-rh@online.no
2 hjul 82 Hk, 3 hjul 2400 Hk, 4 hjul 230 Hk

Jimi Fastback
Interested
Interested

Re: Drømmen om Mustang

Post by Jimi Fastback »

Hei og velkommen!
Har selv en 67 coupe, så jeg må si meg enig at 67 modellen er fin :)

Fint at du har gjort deg opp noen meninger om hva du vil ha. Personlig tror jeg ikke fargen for min del hadde spilt stor rolle om man finner en bil man er på jakt etter.
Hvilken prisgruppe er det du ser for deg?
Kunne du vært interessert i å importere bil fra USA? For der er det letter å finne det du er på jakt etter, og er du riktig heldig kan du spare mange kroner på å kjøpe derfra.
Men man bør ta en tur over for å se og kjøre bilen.

Hadde jeg villet ha en cab tror jeg at denne hadde falt i smak:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/S-Code-C ... v4exp=true

Og det stemmer at 67 ikke har pony interiør, men det de kaller Interior Decor seats. Som inngår i luksus versjonen av interiør fra 67 kalt Interior Decor Group.
I tillegg til disse setene får du spesielle dørpanel med grill nederst og innebygde lys, børstet aluminium i dører og dash, vinyl på girspaken og klokke i dash :)

Ønsker du originalt nedfelte lys i panser må du se etter det de kaller Exterior Decor Group :)
Som også inneholder pop-open tanklokk, kromlist rundt bagasjelokk og litt mer krom rundt om.

Lykke til i jakten!

Mvh
Trygve

Stig-Rune
Curious
Curious

Post by Stig-Rune »

Hei.
Takk for tips. Enig med deg at farven kanskje ikke spiller noen rolle hvis bilen er fin. Den som du sendte link på var veldig fin. Er litt skepisk til biler fra Usa. Har hørt at de er flinke til å få ting til å se veldig bra ut, også kjøper du kanskje katta i sekken.
Var å så på en som alt så veldig bra ut. Men når jeg så nedi motor rommet så hadde de lakket motoren blå. Så pent ut. Etterpå når vi hadde den på bukk, så vi at de hadde bare lakket den del av motoren som man kunne se. Da tenker jeg med en gang, hvilke andre short cut har de tatt? Bilen var ellers nylakket. Hva skjuler seg under lakken, og hvor godt grunnarbeid har de gjort?

Jeg er villig til å betale opp til 300 000 for en bil. Men har tid til å vente til den absolutt rette kommer. :D

Jimi Fastback
Interested
Interested

Post by Jimi Fastback »

Helt riktig at man kan få katta i sekken om man ikke vet hva man kjøper...
Tror de fleste historiene om at man får dritt fra USA kommer fra folk som ikke vet hva de har kjøpt. De ser noen fine bilder på nettet også kaster de seg over annonsen og kjøper på impuls.
Om du ser biler som ligger til salgs på nettet med ca 2-10 bilder tatt fra avstand bør det ringe en bjelle. Har de tatt over 50+ bilder av bilen på nært hold og av alle kriker og kroker kan man lettere se om det er utført godt eller dårlig arbeid. Om man ikke har gode kontakter og folk som kan sjekke og teste bilen for deg, MÅ man selv ta turen over dammen for en inspeksjon og test av bilen.
Jeg levd lenge nok til at jeg ikke stoler på hva andre sier og ville tatt turen over for selv å sjekke ut bilen. Vi snakker om drømmebilen her :)
Ikke glem at det er mange fine biler som har tatt turen over dammen!

La oss sette opp et lite regnestykke:
ca 30 000 kroner for frakt. (kan sikkert få dette billigere)
ca 20 000 kroner for reise over dammen for test og sjekk av bilen (kan sikkert få det billigere)
ca 200 000 kroner for en bil i USA (denne prisen vil jo variere, men 200k er maks)
ca 57 500 kroner i moms (25% av 200k + frakt 30k. Dette vil også variere utifra pris på frakt og bil)
ca 5000 i engangsavgift og vrakpant ved fortolling.

Totalt ca 312 500 kroner.

Det vil si at du kan se etter en bil til en verdi av ca $34 000 (med en kurs på 6 kr for en dollar)
Det finnes mange firmaer som ordner med frakt i dag, så det er ikke noe problem.
Så da er det bare å starte letingen :)

Og om du ikke vil handle fra USA så er det jo alltid gøy å kikke på biler som ligger til salgs på ebay :)

Skal si ifra om jeg finner en fin 67 cab på nettet.

Mvh

Trygve

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Et alternativ til å dra over selv er å bruke et firma til å sjekke bilen og ikke minst papirene for deg.

I fjor vår begynte jeg å kikke etter min drømmebil, 67-68 Fastback, på nettet.
Fant en 68 1/2 R-code i Arkansas som så fin ut og som hadde en pris jeg kunne leve med. Kom i kontakt med Brian Daum(USA Konsulenten) her i Norge siden jeg aldri hadde importert bil før og var usikker på gangen i det. Han ordnet med besiktelse av bilen av et firma i USA. I retur kom 100 bilder og en ganske omfangsrik rapport. Der hadde jeg gått på en real smell for å si det forsiktig. Bilen var slett ikke bra med klare tegn til tidligere skadet front, mye sparkel og generelt ganske lurvete, noe bildene fra selger selvfølgelig ikke viste.
Den besiktningen var vel anvendte kroner!
Et par uker etter dukket det opp en 67 S-code i Florida på ebay som så ok ut. Siden dette var en auksjon så ble fremgangsmåten litt anderledes men en avtale ble gjort og forutsetningen var at bilen var som beskrevet. Penger ble overført til en besiktningsmann som tok med seg hengeren for å se på den. Bilen var bra den og helt i samsvar med ebay annonsen så besiktningsmannen betalte for bilen, lasta den på hengeren og tok den med seg hjem. Alle papirer for eksport og registrering ble ordnet og fakset over til meg, underskrevet og sendt tilbake. Bilen stod i besiktningsmannens lokaler noen dager før den ble lastet opp og kjørt til havna. Og så var det bare å sette seg ned å vente til båten ankom Drammen :-)

Konklusjonen min er:
1. Få for all del bilen grundig sjekket!
2. De kronene det koster å få bilen sjekket er VEL anvendte kroner.
3. Det finnes bra biler på ebay :-)
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

for 300 000 kr får du bygget den en cab. helt etter dine ønsker.

Jeg har brukt dem 3 ganger og mange her inne som også bruker dem.
Men ventetiden trur jeg nå ligger på ca 1-2 år.

Internett siden er desverre ikke oppdatert, mange råe bygg etter den tid.

www.fajnefurki.pl

Stig-Rune
Curious
Curious

Post by Stig-Rune »

Hei igjen.

Mange gode tips og mye god kunnskap her. Takk for innspill. Jeg har mulighet i forbindelse med jobben min å reise til Usa. Problemet mitt er vel helst at jeg selv ikke har kunnskap nok. Jeg kan jo selvfølgelig titte på en bil å se at den er pen, og sikkert oppdage ting som ikke er som det skal, men enkelte ting bør man kanskje vite litt mer enn det jeg vet.

Fordelen er at jeg ser mine begrensninger :D

Dette er også en av grunnen til at jeg ser etter en bil som er " ferdig " opppusset og alt er tatt. Å bruke ett firma med kunnskap til å gå igjennom bilen, hvis jeg skulle lukte mer på Usa er nok for meg definitivt ett veldig bra tips. Jeg ser at på Ebay er det firma som har reklame for akkurat den jobben.

Jeg håper fremdeles på at en entusiast som har gjort alt, skal selge bilen. Sitter med ett inntrykk at enkelte elsker å pusse opp, jobbe med ett prosjekt, bytte deler, få alt helt topp, for så kanskje begynne på neste prosjekt. Som jeg sa innledningsvis, så tror jeg det var en slik bil som ble solgt rett foran nesa mi i Halden.

Det gjelder å være på perrongen når toget går !

Jimi Fastback
Interested
Interested

Post by Jimi Fastback »

Tenk deg følgende:

Du står og ser på en skinnende, blank, nydelig og lekker Candyapple red Mustang cab med hvitt interiør og en motordur som får deg til å smile bredt.
Sjekker "Door tag" og ser at bilen stemmer overens med tallene som er trykket inn i taggen. 76B cab med luxury interiør, C4 automat og fargekode T.
Du slår av noen ord med eier og stiller et par spørsmål. Eiern svarer og du nikker smilende og stiller flere spørsmål.
Spørsmål som du egentlig vet svaret på, men du stiller dem uansett, så du får et inntrykk av om selgeren vet hva han snakker om.
Svarene du får bekrefter det. Eieren har veldig god kunnskap om bilen og virker veldig troverdig.
Bilen ser bedre ut enn det bildene i annonsen gav inntrykk av.
Den har noen mangler, bland annet har den uoriginalt tanklokk og hjulkapsler. Men det kan alltids kjøpes brukt.
Dere snakker litt rundt bilen, mens eieren viser deg noe av det han har gjort samtidig som han nevner hvor mye det har kostet å fikse bilen.
Mens dere går rundt bilen kjenner du at magefølelsen blir bedre og bedre.
Det begynner å kile i magen og du tenker på hvor mye morro du skal få med denne bilen.
Eieren spør om du har lyst å ta en prøvetur og du nikker litt nølende samtidig som du tenker "herregud tenk om jeg kjører av veien og ødelegger bilen".
Etter prøveturen, som endte bra, har du en enda bedre følelse i magen.
Bilen virker "tight", ingen risting i rattet, ingen urovekkende lyder fra drivverket og ingenting tilsier at bilen ikke er hva den utgir seg for å være.
Motoren går pent og det er godt drag i den.
Det er en skikkelig strøken bil! Og du bare vet at dette er bilen du lenge har ønsket deg.
Dere går ut av bilen og slår av et par ord, du forteller om følelsen av å sitte bak rattet på en slik bil og eieren nikker og smiler bredt.

Så sier du: "Ok how mutch do you want for the car?"
Eieren som amerikansk og bor i Hokksund sier: "Well... i was thinking 250 thousand kroner"
Du flirer litt inni deg av måten han uttaler "kroner", samtidig som du svarer: "Well how about 225 thousand"?
I det eieren ser ut som han får litt å tenke på, våkner du av kjerringa som skriker: "Nå må du stå opp, eller så kommer du for seint til jobben"!
Det går noen sekunder før du innser at du var så nær så nær på å gjøre ditt livs kjøp.
Du kaster hodet tilbake på puta, lukker øynene for å prøve og få dealen i boks, men det er for sent...

:mrgreen:

Om du når tar å bytter ut alle ordene som jeg har fremhevet og setter inn følgende:
Møkkete, matt, sliten, rusten, tenke deg om to ganger, nølende, dårlig, lite, værre, værre og værre, romle, jobb, "herregud tenk om jeg kjører av veien og dør", dårligere, "skranglete", bare, flere, alt, dårlig, lite, elendig, aldri, ser ned i bakken,
... så blir historien litt anderledes kan man si.
Noe midt i mellom er vel det man oftes erfarer, men det behøver ikke å bety noe.

Om du står i Hokksund eller Huston spiller ingen rolle, om det snakkes engelsk eller norsk spiller ingen rolle.
Det er hva du føler om bilen og hvordan du ser ann selgeren som spiller en stor rolle her.
Man trenger ikke veldig god kunnskap om bil.
Men noe bør man ha med seg i bagasjen og det er sunn fornuft, nysjerrighet, freidighet og ikke minst evnen til å "walk away" som de sier :)

Lykke til i jakten på bil! 8)

PS: Kjøp litt litteratur om bilen du ønsker deg, les og lær, så skaffer du deg den kunnskapen du trenger for å kjøpe bilen.
Det er jo litt av morroa og lære seg dette også...!
Jeg er ingen ekspert, men hjelper deg gjerne om du vil. Bare gi meg beskjed.

Mvh

Trygve

JohnB
Enthusiast
Enthusiast

Post by JohnB »

:lol: :lol: :lol: =D> =D> =D>

Stig-Rune
Curious
Curious

Post by Stig-Rune »

:D :D :D Artig vinkling.

Sånn som jeg ser det så hadde det ikke vært moro hvis penger var noe man bare brukte for å få det man vil ha. Jeg er som tidligere nevnt villig til å bruke 300000, eller kanskje rettere sagt, minst mulig. Kanskje 250000. Det vil vise seg når alle brikker faller på plass.

Halve moroen sånn som jeg se det er jo å lære nye ting, se på, tilegne seg kunnskap, hele prossessen ved å sitte seg inn i det å finne en bil hvor ting stemmer. Veien blir jo til etter hvert som man går fram. Hvis jeg var full i penger å kunne bare kjøpe det jeg ville, hadde det ikke vært gøy, og man hadde sikkert gått fort lei. Så selv om jeg ikke er mekaniker og ekspert, så lærer jo også jeg stadig vekk ting. Så sunn fornuft og nysjerrighet tror jeg kan bringe meg langt.

Samt det å være på en nettside som dette hvor man plukker opp mye nyttig og kan bruke andre som besitter mye kunnskap. Så Trygve, før du vet ordet så har du meg på telefon, eller mail hvor jeg trenger hjelp :D :D

Stig-Rune
Curious
Curious

Post by Stig-Rune »

Ett spørsmål : hvordan ser miljøet på uorginale biler, skal alt være rett og orginalt, eller er " alt lov " ?

Vil man på feks ett biltreff bli " konfrontert " med at det er bare GT som feks har slike eksos rør ?
Selv ser jeg for meg med den lille kunnskapen og tankene jeg har, at ting på det visuelle skal
" se rett ut " , men at feks motoren kan være oppgradert, eller andre ting som man ikke ser er ok !?

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Det er din bil og du gjør som du vil med den. Kan nok hende du får en kommentar eller 3 om du dukker opp med en neongrønn Mustang med spoilere og sideskjørt i hue og ræva i beste japse fast&furious stil men om det er det DU liker så gjør du det.
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

Post Reply