Nytt medlem på jakt etter "ny" bil

Velkommen! Her kan du fortelle litt om deg selv og din Mustang-interesse!

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Fredrik75
Curious
Curious

Nytt medlem på jakt etter "ny" bil

Post by Fredrik75 »

Hei alle sammen!
Mitt navn er Fredrik og jeg bor og arbeider i oljehovedstaden. Jeg har i en del år nå tenkt mer og mer på om ikke jeg burde eie og kjøre en god, gammel Ford Mustang. Denne ideen har nå vokst seg så stor at det er på tide å realisere drømmen og i den forbindelse trenger jeg nok av råd og vink fra blant annet dere her på forumet.

For å være noe mer konkret kan jeg kortfattet si at jeg ser etter følgende:
• En rustfri Hardtop fra 1965-66 eller tilsvarende utgave fra 1967-68 som ellers er så "key ready" som man kan forvente av en
såpass gammel bil
• Bilen trenger ikke være 100% "nummerlik", såkalt "restomod" er definitivt akseptabelt
• Er bilen lakkert sort metallic er det et stort pluss, men jeg er åpen for annen type kulør
• Jeg har forhåpentlig snart klart et budsjett på cirka 150 - 180 000 kroner

Av rent praktiske grunner ser jeg jo etter Mustanger i noenlunde nærhet av mitt eget bosted. Et godt eksempel på en bil jeg har lyst til å titte nærmere er denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Om jeg må reise litt ut av eget fylke for å finne den "perfekte" bilen skal jeg selvsagt klare å få til det, bilen jeg ser etter nå er jo heldigvis ikke av de mest sjeldne variantene.

Jeg er selv dessverre ingen kløpper på bil, jeg er derimot vant til skru litt på amerikansk MC i forhold til vanlig vedlikehold og mindre reparasjoner. Jeg har heldigvis mer bilkyndige mennesker i min nærmeste omgangskrets som har sagt seg villig til å være med på besiktigelse, prøvekjøring etc. Men det aller beste er jo om noen av dere som leser dette virkelig har peiling på Mustang og kanskje har muligheten til å hjelpe en nyfrelst kar med å unngå å kjøpe den beryktede "katta i sekken"? Hvis ikke, er det kanskje litt ekstra hjelp i en NAF test eller er det bare for nye biler?

Jeg håper flere av dere har tid til å lese innlegget mitt og kanskje komme med noen innspill i forhold til det som jeg har skrevet overfor. All respons tas imot med stor iver og stor takk!
Håper å høre fra dere alle!

PS! Jeg har nå meldt meg inn i klubben.

66 convertible
Interested
Interested

Re: Nytt medlem på jakt etter "ny" bil

Post by 66 convertible »

Det ser ut til å være en fantastisk bil. Hvis det er slik annonsen sier så er det verdt hver krone.
Jeg har noen kommentarer og et spørsmål.
1 Sjekk historien. Det var svært lav kilometerstand. Det står miles i speedometeret.
2 Sjekk doortag og motornr at det stemmer med hverandre og at bilen har originale specs
3 Bilen har ikke skinninteriør. Alle Mustanger på sekstitallet hadde kunstskinn.
4 Den har utstyr som lys i hesten i grill og midtkonsoll samt radio. Flott.
5 Ratt og eksos er ikke original, men det trekker vel ikke ned prisen.
6 Sjekk bilen grundig mht rust.
De første og det siste punktet er kanskje det viktigste. Ellers undrer jeg meg over at bilen har 5 seter. Det skal være ganske sjeldent. Betingelsen for dett er at forskjell mellom netto og total vekt er stor nok til å tillate 5 personer. Nivåreguleringen som det siktes til er nok heller ikke original. Tipper at det er en en form for luftfylte støtdempere bak som ofte brukes for å kompensere for nedsegne bladfjærer. Nye bladfjærer er en god investering. Billig og relativt enkelt å bytte ut.
Spørsmålet er om dette er en god hobbybil for deg? De som liker å mekke og modifisere vil nok kanskje kjede seg litt med en perfekt original bil. Hvis du ønsker en strøken original bil så kan vel dette være et godt sted å begynne. Jeg kjenner ikke til bilen. Dette er bare mine kommentarer utifra annonsen. Lykke til. :-)
66 Mustang Convertible. Originalbil med noen forbedringer.

Fredrik75
Curious
Curious

Post by Fredrik75 »

Hei "66 Convertible" og takk for at du tok deg tid til å svare meg! Jeg setter virkelig pris på at du gjorde det punktvis, skal jeg ta bilen i nærmere øyesyn skal jeg sørge for å ha alle punktene dine i mente, stol på det. Som nevnt er det jo heldigvis en rekke biler å velge i, i alle fall hvis jeg tar turen ut av eget hjemfylke. Igjen, takk for at du svarte meg!

429CJ
Fanatic
Fanatic

Post by 429CJ »

Ang bilen i annonsen så er VIN og doortagkoder slik:

VIN: 5R07A187678:
5: 1965 modell
R: San Jose, California fabrikk
07: Hardtop
A: 289 4v motor
187678: Fortløpende ordrenummer

Doortag: 65A-5-26-17B-71-1-6:
65A: Hardtop med standard interiør
5: Twilight Turquoise Metallic (ikke kjent med om det er korrekt nyanse på denne bilen)
2A: Sort standard interiør
17B: 17/2-65 som planlagt byggedato
71: Los Angeles salgsområde
1: 8" bakaksel med 3.00:1 i utveksling uten diff.brems
6: C4 automat

Håper dette kan være til noe hjelp.
Lykke til med kjøp.
1971 Mach1 429 Cobra Jet "Torill"

1988 Hatchback GT m/T-Top og AOD

In charge of the Norwegian Mustang registry
429cj@norskmustangclub.no
NMC#47

Fredrik75
Curious
Curious

Post by Fredrik75 »

Takk for innspill!
Jeg glemte å nevne at jeg har handlet litt litteratur om Mustangen som nok også kan komme til nytte, blant annet boka "Ford Mustang - First Generation 1964 to 1973: The Essential Buyer's Guide" av Matt Cook tror jeg vil komme til god nytte nå når jeg skal ut og handle bil. Jeg kjøpte denne, og andre Mustang-relaterte bøker , hos amazon.co.uk forleden dag:
http://www.amazon.co.uk/Ford-Mustang-Ge ... rd+mustang

Fredrik75
Curious
Curious

Post by Fredrik75 »

Da er jeg den stolte eier av bilen beskrevet i annonsen ovenfor! Jeg kommer tilbake med mer informasjon om bilen, legger i alle fall ut et par bilder av nykjøpet til allmenn glede :D .

Image

Image

perø
Interested
Interested

Post by perø »

Gratulerer med Mustang, så veldig fin ut denne. :)
Ford Mustang Sherrod 500S 2008 FT54513
Chevrolet Corvette Pace Car 1998 ZZ 20863

Per

Fredrik75
Curious
Curious

Post by Fredrik75 »

perø wrote:Gratulerer med Mustang, så veldig fin ut denne. :)

Tusen takk :D

Post Reply