Ny på forumet og vil gjerne ha noen råd! :-)

Velkommen! Her kan du fortelle litt om deg selv og din Mustang-interesse!

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Sunny89
Curious
Curious

Ny på forumet og vil gjerne ha noen råd! :-)

Post by Sunny89 »

Hei!
Ny på forumet her og håper å få litt tips og hjelp i min søken etter en mustang.

Litt om meg: er en dame på 26 år, bosatt i Vefsn kommune i Nordland fylke. Har egentlig alltid vært interessert i bil og drømmen om å eie en veteranbil har jeg hatt lenge. En drøm som blir sterkere for hver vår som kommer når snøen smelter bort.. Nå føler jeg det er på tide å realisere den - man lever tross alt bare 1 gang! :-)
Da jeg dessverre ikke har noe erfaring med å skru på biler (men har ekstremt lyst til å lære, så blir vel forhåpentligvis etterhvert) leter jeg i denne omgang etter en bil som er klar til å kjøres og som er i grei stand.

Så da lurer jeg på hva dere tror om f.eks denne?:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... =0&ref=fas

Blir som sagt min første veteran og er helt ny i denne hobbyen. Så hadde blitt veldig glad og takknemlig for tips og råd! Vet ikke hva jeg skal se etter og hva som er lurt å sjekke for å unngå å kjøpe katta i sekken!! Vil dere anbefale å få NAF testet en aktuell bil?

429CJ
Fanatic
Fanatic

Re: Ny på forumet og vil gjerne ha noen råd! :-)

Post by 429CJ »

Hei Sunny89.

Velkommen til oss. Håper du vil finne deg til rette her.

Bilen du lurer på er flyttegodsimportert til Norge og ble registrert 22/7-70.
Den har hatt K-4968 og DA 79803 tidligere.
Bilen var opprinnelig levert med den minste rekke 6'eren (200 cid) som ble levert.
Det vil si at den nå med V8 motor er blitt bygget om. Ikke nødvendigvis så negativt, men i dette tilfellet bør det sjekkes ut om bilen er godkjent med motorbytte.
Det er ikke problem å få det gjort, men det vil forenkle hverdagen din ved en event kontroll. :)
Ellers har bilen på disse 45 årene hatt 17 (offisielle) eiere og vært innom bilforhandler to ganger på -70 tallet.
Tilstand kan jeg ikke uttale meg om, så utover dette bør du kanskje få noen til å bli med på å se på bilen. Event se på den for å se at den er bra nok til å reise og se på for deg.
1971 Mach1 429 Cobra Jet "Torill"

1988 Hatchback GT m/T-Top og AOD

In charge of the Norwegian Mustang registry
429cj@norskmustangclub.no
NMC#47

Sunny89
Curious
Curious

Post by Sunny89 »

Takk så mye for svar :-) Vil jeg finne ut om den er godkjent med motorbytte hvis jeg drar innom statens vegvesen her jeg bor og spør? Eller er det informasjon de ikke gir til "alle og enhver"?
Ellers hørtes det veldig mye ut at bilen har hatt 17 eiere. Hvem vil vel bytte ut en slik lekkerbisk så ofte? Ikke jeg iallfall. Med mindre det er/har vært en skikkelig "problembil".. Noen meninger? Burde det ringe noen bjeller med tanke på at det har vært så mange eiere?
Når det gjelder å se på bilen før eventuelt kjøp, vet jeg jo at det burde gjøres. Men jeg kjenner dessverre ingen som har mustang eller som har interesse for den, så vet ikke hvem det skulle være. Finnes det noen man kan leie for et slik oppdrag og hva koster det? Som sagt er jeg helt ny på dette så må bare spørre. Eventuelt er det noen her inne som bor i nærheten og innehar nok kunnskap til å kunne ta en titt hvis det blir aktuelt? Betaler selvfølgelig.
Min største frykt som førstegangs kjøper av veteranbil er at det skal bli et skikkelig bomkjøp.

Mr Fox
Enthusiast
Enthusiast

Post by Mr Fox »

At den har hatt 17 eigarar behøver ikkje å vere negativt.
Biltilsynet vil opplyse om motorstørrelse som den er godkjent med.
Men biltilsynet oppgir det i liter, ikkje kubikktommer (cid) 351 cid blir 5,7L.
Ein NAF test kan gi eit uavhengig inntrykk av bilen.
Eit medlemskap i NMC er ein god start for å skaffe seg info om Mustang. 8)

JohnB
Enthusiast
Enthusiast

Post by JohnB »

Om du trykker på lenken " Sjekk tid for neste EU-kontroll" og så trykker på "Se flere opplysninger om kjøretøyet", kan det se ut som om den er godkjent med 302 cid/ 5000ccm/ 5 liters motor. Dog er det ikke oppgitt motorytelse!

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Den står oppført med 5000cm3 på motorstørrelse hos statens vegvesen som vil si ca en 302, altså ikke den 351 den har nå.

Her er linken: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... mmer=R-792
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Og der var JohnB 2 min før meg, hehe
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

JohnB
Enthusiast
Enthusiast

Post by JohnB »

Karmann wrote:Og der var JohnB 2 min før meg, hehe

:lol: 8)

T-7
Interested
Interested

Post by T-7 »

Velkommen hit :)

At den har hatt 17 eiere, kan være av forskjellige årsaker, å ikke bare negative,

Kansje en har handlet, og funnet ut at det var ikke akkurat den typen bil han/hun ville ha, kansje forandringer i livs situasjon som gjør at den ble solgt, som barn, huskjøp/bygging, mistet interessen, mistet jobben, sykdom etc
Noen kjøper bil som trenger litt stell, restaurerer, bygger om, småfix etc, og er mest interessert i selve arbeidet, når det er ferdig, så selger dei og kjøper nytt prosjekt
Kansje noen av eierene har hatt "falske" venner som er ihuga Gambia Motors fans, og har blitt mobba til å selge ;)
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

Fastback69
Interested
Interested

Post by Fastback69 »

Sunny89 wrote:Men jeg kjenner dessverre ingen som har mustang eller som har interesse for den, så vet ikke hvem det skulle være. .... Eventuelt er det noen her inne som bor i nærheten og innehar nok kunnskap til å kunne ta en titt hvis det blir aktuelt?

Jeg bor i Mosjøen, og har en 1969 Mustang. Jeg kan hjelpe deg om du trenger det.
1969 Ford Mustang Fastback

Sunny89
Curious
Curious

Post by Sunny89 »

Jeg bor i Mosjøen, og har en 1969 Mustang. Jeg kan hjelpe deg om du trenger det.[/quote]

Hvis du har mulighet til det hadde det vært kjempe fint. Setter pris på all hjelp jeg kan få. Siden dette blir min første veteran har jeg en del spørsmål og ting jeg lurer på, så hadde vært greit å ha noen å rådføre seg med :-)

Fastback69
Interested
Interested

Post by Fastback69 »

Du har PM.
1969 Ford Mustang Fastback

Post Reply