Vurderer kjøp av 1971 Mach 1

Velkommen! Her kan du fortelle litt om deg selv og din Mustang-interesse!

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
uscrs
Curious
Curious

Vurderer kjøp av 1971 Mach 1

Post by uscrs »

God kveld folkens.

Jeg vurderer sterkt å handle denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Er ikke ute etter en fin eller strøken bil og budsjett er max 100.000.

Jeg har ikke erfaring med Mustang fra før, men var å kikka på og prøvekjørte denne og den virker teknisk ok,

Undersiden på bilen virka ok, verste rusta er det som bildene viser. Tilsynelatende vel og merke.

Hva er det som er farlig rust på en mustang som dette? Og hva er det som er de bærende delene av karosseriet?

Noen flere punkter jeg bør sjekke før jeg slår til?

Trenger noe jobb før eu kontroll, men med tanke på den rusta som er i bakskjermer og nede langs sidene, tror dere dette går igjennom en EU-kontroll?

Planen min blir å få den godkjent og bruke den i sommer, og få tatt rusta iløpet vintern

Jimi Fastback
Interested
Interested

Re: Vurderer kjøp av 1971 Mach 1

Post by Jimi Fastback »

Hei og velkommen!

Jeg har personlig ingen erfaring med rustsveising og lignende metallarbeid, men en ting som er sikkert er at om du kjøper en bil med mye rust så finner du enda mer når du starter å demontere ting.
Har du et maxbudsjett ved kjøp av bil, så kan jeg love deg at du sparer mye penger på å kjøpe en bil som ikke har mye rust, mot hva det koster å fikse på en som er rusten.
Du kommer til å bruke mye mer enn 100 tusen på å fikse denne bilen, det trenger du ikke å lure på.

De fleste gamle biler har jo noe rust, men når du har store hull i skjermer og hjulbuer kan du regne med at det finnes mer rust i gulvet og under "cowl" ved frontrute, under batteri osv.
Bare ved å ta en titt på bildet av motorrommet av den bilen, ser man jo tydelig at det er snakk om en "sliten" bil med rust på innerskjermer ved panserfestene. Da bør du ta en titt under batteriet, for det er et typisk sted hvor vann samler seg opp. Det tar deg 5 minutter å skru av chromsliter ved dør så kan du ta en titt under teppet inne i bilen. Der vil du nok finne mer rust.

Har du satt opp et regnestykke hva det ca. vil koste deg å rustsveise dette til vinteren?
Er det en spesiell grunn for at du ønsker deg en 71 modell? Eller kunne du kjøpt en annen årsmodell?

Personlig hadde jeg ikke kjøpt den bilen, men nå kan heller ikke jeg sveise rust selv. Men kostnaden for å reparere rustskader vil komme og da er det som regel dyrere enn man har antatt.
Når man plukker en bil fra hverandre og avdekker mer rust enn først antatt bør man jo reparere alt og ikke bare halvparten. Og når man har plukket en bil fra hverandre for å sveise rust tar det alltid mye lenger tid å sette den sammen igjen. Og da blir det mye mer jobb enn man ønsker, så går man lei og legger hele prosjeketet ut til salgs igjen.
La også merke til at den sist gang ble godkjent i 2009. Det er 6 år siden...

Om man ønsker å kjøre en veteranbil og kose seg på turer er det ikke å anbefale å kjøpe et prosjekt, for da bruker man all tiden på å fikse bilen og 0 tid på veien. Da kan man lett miste lysten og interessen.
Da er det mye bedre å kjøpe en bil som trenger så lite karosseriarbeid som mulig og heller bruke tid på å fiske småting mellom kjørerturene :)

Mvh

Trygve

Post Reply