Godkjenning av bil

Snakk om ting som ikke passer inn i en av de andre kategoriene.

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
trondsundby71
Curious
Curious
Posts: 9
Joined: Tue May 24, 2016 18:49

Godkjenning av bil

Post by trondsundby71 »

Noen som vet hva som må til for å få godkjent en bil som er importert på den såkalte 5-15 regelen? Greia er at den er forholdsvis kraftig oppskremt i forhold til originalen. Alt på bilen er mer eller mindre oppgradert. Bremser, veiholdning, drivverk etc.
Alt er vel mulig bare man har tid og penger nok, men hva må egentlig til?

User avatar
T-7
Interested
Interested
Posts: 448
Joined: Wed Nov 30, 2005 18:35
Location: Skodje
Contact:

Re: Godkjenning av bil

Post by T-7 »

§5-15 ? er det §1-15 du mener ?

Må være original etter det jeg forstår fra paragrafen, så om den blir farandret med bremser, motor, utseende etc, så må du til ny kontroll og fremlegge alt av dokumentasjon på det som er forandret, noe som blir dyrt og mest sannsynligt bortimot umuligt å få tak i

§ 1-15.Spesielle unntak for bil
Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4.

Med «original utførelse» menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.

Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres.

Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav:

- § 13-2 dekk på bil - støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF,

- § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1,

- § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF,

- Kapittel 25 avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2003/76/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2006/51/EF og

- § 49-1 opplysninger om CO₂ -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF.

Ambulansebil kan ikke godkjennes etter denne bestemmelse.

0 Tilføyd ved forskrift 17 juni 2004 nr. 924 (i kraft 1 juli 2004). Endret ved forskrifter 15 mai 2006 nr. 525 (i kraft 1 juni 2006), 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008), 15 sep 2010 nr. 1273.
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

User avatar
429CJ
Fanatic
Fanatic
Posts: 2632
Joined: Thu Oct 14, 2004 14:15
Location: Hønefoss

Re: Godkjenning av bil

Post by 429CJ »

Det må vel kanskje tilføyes at utstyr som kunne bli levert av FoMoCo kan bli godkjent.
Feks en GT-spoiler på en V6 utgave, så lenge man kan henvise til delenummer og/eller bilde i brosjyre/salgsliste.
1971 Mach1 429 Cobra Jet "Torill"

1988 Hatchback GT m/T-Top og AOD

In charge of the Norwegian Mustang registry
429cj@norskmustangclub.no
NMC#47

T-K
Interested
Interested
Posts: 396
Joined: Wed Sep 30, 2009 00:45

Re: Godkjenning av bil

Post by T-K »

Pr. i dag så heter det seg at bilen skal være som levert fra fabrikk og/eller tilnærmet original. DVS at som LP sier, så er det små detaljer som slipper igjennom om du har sy sakene iorden!
Biltilsynet forholder seg til de data som kommer fra fabrikk og evt. skriv fra Amcar, og de har noenlunde kontroll på hvordan bilene skal være. Nå sier du ingenting om årsmodell og detaljert hva som er gjort.

Det har sluppet igjennom 1-15 biler med headers, fullt senkesett og kompressor, men du vil aldri få det i vognkortet, så da blir neste utfordring teknisk kontroll langs veien eller om noen stiller spørsmålstegn på en EU kontroll.
Nå er det snakk om nytt regelverk , eller en §1-16....men den utelater drivlinjen, kun snakk om og tillate kosmetiske endringer, muligens amerikansk belysning, men jeg vil nå se det først!

Skal du ha bilen innskrevet med det du ønsker i vognkortet må du ta turen til Finland, verksted der som tester bilen og lager dokumentasjon på den, så til Finsk biltilsyn for godkjenning, deretter kan du godkjenne den som den står i Norge.....koster en del kroner da!

trondsundby71
Curious
Curious
Posts: 9
Joined: Tue May 24, 2016 18:49

Re: Godkjenning av bil

Post by trondsundby71 »

Okay, men da lar det seg gjøre hvertfall da, om jeg tar en tur til finland mener jeg. 03 GT, kompressor + div oppgraderinger.

Post Reply