Bremsekraft foran og bak

Bremse Spørsmål her

Moderators: 429CJ, abba, fox-body

Post Reply
Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 209
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Bremsekraft foran og bak

Post by Aadalsbrug Mustang » Sun Apr 28, 2013 23:44

Jeg hadde bilen min på EU kontroll her om dagen.

De testet bilen og mente at bilen min hadde for mye bremsekraft bak i forhold til foran, da bakhjulene står ved oppbremsing.
De mente jeg kanskje kunne ha koblet feil på bremsefordelings blokka, altså koblet fremre krets bak og omvendt. Men jeg sjekket dette og bremse rørene sitter riktig på blokka i forhold til boka.
Hva kan være feil da egentlig? Tror kanskje bremsekraft forsterkeren og bremsevæske kammeret kan være av noe uorginalt da dette ser ut til å være litt større enn det skal. (bestilte et kromma lokk til original 67 bremsevæske beholder, men det lokket var for lite til den som sitter på bilen min) Kan dette ha noe å si? Kan det være luft som gjør dette?

Andre forslag?
Takker for forslag.

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 533
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by mroed » Mon Apr 29, 2013 01:26

Kan jo selvsagt være luft, men er du sikker på at det er riktig koblet fra beholderen også, og ikke bare fra blokken? Om jeg ikke husker feil, så skal beholderen fremme gå bak, og bak frem?
Da jeg hadde tromler rundt om husker jeg at jeg reagerte på at den bremset mye bak, fikk faktisk låsning på hjulene bak i en svak sving under en bremsetest! Etter jeg bygde om til skiver har jeg derimot fått meg en ventil som jeg selv kan justere forholdet med...
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

krila
Interested
Interested
Posts: 212
Joined: Sun Oct 08, 2006 10:07
Location: Akershus

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by krila » Mon Apr 29, 2013 04:49

hei
på 67 mod skal det sitte en reduksjonsventil ved overgang til bakaksel. Denne er ofte ute av funksjon etter mange år og vil gi slike problemer. Kan løses ved å montere inn justerbar reduksjonsventil. Nb må grunnet Norske særregler IKKE kinne justerers fra førerplass.

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 209
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by Aadalsbrug Mustang » Mon Apr 29, 2013 08:43

Takk for svar. :)

Alt ser ut til å være riktig koblet. På bremvæske beholderen er det to kammere, det lille forran går til bakre krets og det store bak går til fremre krets. Ellers er bremse rørene koblet riktig i forhold til beskrivelse i Haynes boka.
Den fordelingen på bakakslingen er ny hos meg, men det kan jo hende den ikke virker for det. Er det vanlig at det kan være noe feil på fordelingsblokka i motorrommet da? Eller burde jeg bare skaffe meg en reduksjonsventilventil?

Mr Fox
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 743
Joined: Mon Nov 27, 2006 23:07
Location: Sunnmøring

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by Mr Fox » Mon Apr 29, 2013 10:30

Du hadde vel skiver foran og trommler bak :?:
Er du sikker på att det ikkje er litt luft i røret som går bak. :?:

Viss bremseband står justert for langt ute så kan bakbremser komme på for tidlig. :wink:

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 209
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by Aadalsbrug Mustang » Mon Apr 29, 2013 10:45

Jammen kjappe svar her gitt :D
Tusen takk. :D

Ja jeg har tromler bak ja.

Jeg har byttet hjulsylindre bak, men tenkte ikke da på hvor langt ut bremsebåndene ligger nei.
Kanskje jeg skulle prøve å justere inn dem litt ja.
Luft kan det vel også alltids være.
Så da kanskje først prøve å justere bremsebånd litt og så lufte skikkelig?

Regner med at for mye bremsekraft bak kan være skikkelig skummelt ved hard oppbremsing i sving. :shock:

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 209
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by Aadalsbrug Mustang » Mon Apr 29, 2013 15:00

Løsningen ble en justerbar reduksjonsventil til bakre bremsekrets fra Pony Parts.

User avatar
OlaA
Curious
Curious
Posts: 97
Joined: Tue Aug 03, 2010 23:22
Location: Ottestad

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by OlaA » Mon Jun 17, 2013 22:20

Aadalsbrug Mustang wrote:Løsningen ble en justerbar reduksjonsventil til bakre bremsekrets fra Pony Parts.


Det er en liten ombyggning på gang her også,må en slik reduksjonsventil inn her også ??
1969 mod Mach 1 er bilen det gjelder.
Vurderer dette : http://ssbrakes.com/i-10093669-disc-bra ... trans.html
Mvh OlaA
1969 Mustang Mach 1
-_-_-_-_-_

Assumption is the mother of all fuckups

User avatar
T-7
Interested
Interested
Posts: 470
Joined: Wed Nov 30, 2005 18:35
Location: Skodje
Contact:

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by T-7 » Fri Jun 21, 2013 18:25

OlaA wrote:
Aadalsbrug Mustang wrote:Løsningen ble en justerbar reduksjonsventil til bakre bremsekrets fra Pony Parts.


Det er en liten ombyggning på gang her også,må en slik reduksjonsventil inn her også ??
1969 mod Mach 1 er bilen det gjelder.
Vurderer dette : http://ssbrakes.com/i-10093669-disc-bra ... trans.html



Den er med på det settet der :)
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

User avatar
OlaA
Curious
Curious
Posts: 97
Joined: Tue Aug 03, 2010 23:22
Location: Ottestad

Re: Bremsekraft foran og bak

Post by OlaA » Fri Jun 28, 2013 21:10

T-7 wrote:
OlaA wrote:
Aadalsbrug Mustang wrote:Løsningen ble en justerbar reduksjonsventil til bakre bremsekrets fra Pony Parts.


Det er en liten ombyggning på gang her også,må en slik reduksjonsventil inn her også ??
1969 mod Mach 1 er bilen det gjelder.
Vurderer dette : http://ssbrakes.com/i-10093669-disc-bra ... trans.html



Den er med på det settet der :)


Ok,et hinder mindre :)
Mvh OlaA
1969 Mustang Mach 1
-_-_-_-_-_

Assumption is the mother of all fuckups

Post Reply