Dårlig effekt på Håndbrems

Bremse Spørsmål her

Moderators: 429CJ, abba, fox-body

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Re: Dårlig effekt på Håndbrems

Post by grogei » Tue Jun 17, 2014 18:27

Svaret er nok litt 2 delt. noen vil svare ja. noen vil svare du trenger ikke det, vist du klarer å brenne vekk all fukten ofte med bruk av åpen flamme, mye brukt i gammle dager og på lastebiler.

Jeg anbefaler skifte. da bremsevesken ikke bare tilfører olje og fukt, som holder på bremsestøv osv, men også kan løse opp limet.

tornerose
Interested
Interested

Post by tornerose » Tue Jun 17, 2014 21:02

Helt utrolig! Godkjent verksted monterer halvparten av delene. Ikke noe rart at det der ikke fungerte.
Så mye bedre ut på det siste bildet, men bremsebånd som har blitt våte av bremseveske er det bare å bytte.
Juster ut båndene så mye som du kan før du setter på trommelen.
Etter du har satt på trommelen tramper du inn pedalen samtidig som du trekker i håndbrekket noen ganger.

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei » Tue Jun 17, 2014 22:02

tornerose wrote:Helt utrolig! Godkjent verksted monterer halvparten av delene. Ikke noe rart at det der ikke fungerte.
Så mye bedre ut på det siste bildet, men bremsebånd som har blitt våte av bremseveske er det bare å bytte.
Juster ut båndene så mye som du kan før du setter på trommelen.
Etter du har satt på trommelen tramper du inn pedalen samtidig som du trekker i håndbrekket noen ganger.

Fungerer denne prosedyren på gammel mustang ? trudde det kun var på nyere med dual servo.

jeg som altid trudde det ikke gikk på gammel mustang, da justerings skruen blir utsatt for press krefter vist man presser inn pedalen, for så å bevege på handbremsen og er jo litt vanskelig å justere på noe som står under press ?? verkste handboka sier at justeringa funker best under rygging. mens Dual servo trommelbrems er justerings skruen ikke under press

Noen som vet noe om dette ?

tornerose
Interested
Interested

Post by tornerose » Tue Jun 17, 2014 22:07

Tja, det er sånn jeg har fått det til å fungere på min 66.
At det hjelper å rygge er ukjent for meg.

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei » Tue Jun 17, 2014 22:33

tornerose wrote:Tja, det er sånn jeg har fått det til å fungere på min 66.
At det hjelper å rygge er ukjent for meg.

Det var rart. trudde ikke man fikk snurret på justerings skruen. når man presser inn pedalen, har man allerede løftet opp Adjusting lever, og man setter press på justerings skruen, at man da trekker i handbrekken som ikke har noe direkte kontakt med justeringen. ser jeg ikke hvordan dette skal fungere. men her må jeg ha missforstått noe i systemet.
står i verksted handboka og på mange mustang sider at denne typen med wire guid på sekunder skoen bør justeres under rygging.

men jeg har tatt feil før og gjør det ofte igjen :D

Mr Fox
Enthusiast
Enthusiast

Post by Mr Fox » Tue Jun 17, 2014 23:04

Rygging og bremsing har fungert fint for meg. :D

429CJ
Fanatic
Fanatic

Post by 429CJ » Fri Jun 20, 2014 03:35

Slik jeg forstår det og selv har erfart er å montere alt sammen, legge båndene så langt ut som mulig slik at trommel går på.
Deretter bruke brems og brekk for at båndene skal få "satt" seg riktig mot trommel.
Deretter løsne trykk for så å finjustere båndene litt nærmere trommel.

En annen ting jeg har gjort med godt hell er å glassblåse tromler og bånd like før en EU...... :wink:
Justeringen er dog like (om ikke mer) viktig.

Just my 50-øring.
1971 Mach1 429 Cobra Jet "Torill"

1988 Hatchback GT m/T-Top og AOD

In charge of the Norwegian Mustang registry
429cj@norskmustangclub.no
NMC#47

Post Reply