Dårlig effekt på Håndbrems

Bremse Spørsmål her

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

66 convertible
Interested
Interested

Dårlig effekt på Håndbrems

Post by 66 convertible »

Hei.
Min bil er en 66 modell convertible med 3,3 liters motor.
Denne uken var jeg på EU kontroll og fikk min første mangellapp. Det ble anmerket at håndbremsen har dårlig effekt og det stemmer. Slik har det vært så lenge jeg kan huske. Stramming medfører bare at tiltrekkingen blir for tung til å få håndtaket i låsbar stilling. Er det andre som har dette problemet?
Stramming av bremsebånd hjelper ikke. Jeg fikk råd om å slakke håndbremsen helt og juster opp båndene. Det fungerte dårlig og jeg monterte av tromlene for å inspisere.
Tok ikke blder, men det ser omtrent slik ut:
Høyre side bak
Høyre side bak

Dette er høyre bakhjul. På min bil er det ikke montert selvjusterende stramming. Bremsekabelen kommer inn forfra i nedre del og trekker i armen som kalles parking brake lever. Den er festet og roterer oppe på punktet merket parking brake lever retaining clip. Dette skaper bevegelse i staget parking brake link. Bevegelsen fører til at fremre bremsesko beveges noe. Her var det imiderltid mye slakk i staget. Storparten av vandringen i kabelen gikk med til å ta opp slakken mellom stag og sko. Ved hjelp av en god nabo ble staget forlenget et par millimeter med sveising.
Dessverre var dette resultatløst. Håndbremsen er fortsatt slik at den må være så slakk at den lar seg trekke ut til låst stilling. Det er og blir liten effekt. Jeg ser at bakre bremsesko ikke blir direkte berørt av håndbremsen og det er vel en svakhet. Er det konstruert slik?
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å få en tilfredsstillende håndbrems og EU godkjenning.
En mulig forklaring er at det har blitt montert inn derler som ikke er 100 % korrekt. Dette ble renovert av et verksted for noen år siden. Jeg kjøpte inn deler selv. Det var blant annet håndbremskabel og bremsesko.

Jeg har googlet litt om temaet. Det hadde vært fint om det fantes en effektiv oppgradering. Fant denne linken hvor det ser ut til at dette er konstruksjon med begrenset effekt.
http://www.mustangandfords.com/how-to/w ... ke-repair/
Noen som har forslag eller idèer. Det ble mange spørsmål, men jeg håper at noen kan svare på enkelte av spørsmålene.
Takk
66 Mustang Convertible. Originalbil med noen forbedringer.

tornerose
Interested
Interested

Re: Dårlig effekt på Håndbrems

Post by tornerose »

Det er ikke all verden til effekt på håndbrekket, men har ikke vært ut for at det er for liten effekt på EU.
Det er nok noe som er feil montert. Er wiren festet i riktig hull i armen ved girkassa?
Demonter alt i trommlene og sett det sammen igjen i tilfelle noe er galt!

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Bakre bremsesko blir presset ut mot trommel via parking brake link osv.
Tidlig mustang har aldri vært noe kjempe bra på park brems, men du bør klare kravet som er å kjøre i 40 km/t og stoppe på under 40meter med kun bruk av parkbrems, hvordan ble din bil sjekket? og hvilken regel brukte dem?
I stede for å sveise og styre med bremser, bør du skifte ut alt som er slitt og smøre opp alle bevegelige deler.
all motstand og feiler, kan til slutt gi et dårlig resultat.

denne eliminerer den elendige handelen som er på disse bilene. i 80% av tilfellene, så har jeg vært borti at det er slitt og dårlig smurt mekaniske framme og ikke bak i trommelen.
http://www.mustangsplus.com/xcart/1965- ... embly.html

Mr Fox
Enthusiast
Enthusiast

Post by Mr Fox »

66 convertible wrote:Hei.
Skjermbilde.PNG

Dette er høyre bakhjul. På min bil er det ikke montert selvjusterende stramming.

Viss du ikkje har sjølvstramminga, vil du få problem med å få det til å fungere rett.
Er det montert uten den på eit verksted :?:

Står "parking brake link" korrekt :?:
Er primer og sekundær bremseband montert på rett plass :?:
Sekundær band er det som har lengst bremsebelegg og det skal stå bakerst :idea:

66 convertible
Interested
Interested

Post by 66 convertible »

grogei wrote:Tidlig mustang har aldri vært noe kjempe bra på park brems, men du bør klare kravet som er å kjøre i 40 km/t og stoppe på under 40meter med kun bruk av parkbrems, hvordan ble din bil sjekket? og hvilken regel brukte dem?
Takker for svar.
Tornerose har vel også 4 bolters hjuloppheng og bremser.
Håndbremsmekanismen og kabel er i god stand. Mekanismen under bilen ble endret for et par år siden da jeg monterte ny girkasse som ble støttet av en travers bergnet på T5 girkasse for 66 modell. Den har feste for Equlizer bar. Det er armen hvor kabel forfra kobles til mekanismen med justering og fordeling mellom bakhjulene. 66 modellen har visst annen konstruksjon enn 65 modellen.
Jeg fordypet meg litt i World Wide Web og fant denne linken
http://forums.mustangandfords.com/musta ... nt-issues/
grogei wrote:Bakre bremsesko blir presset ut mot trommel via parking brake link osv.
Tidlig mustang har aldri vært noe kjempe bra på park brems, men du bør klare kravet som er å kjøre i 40 km/t og stoppe på under 40meter med kun bruk av parkbrems, hvordan ble din bil sjekket? og hvilken regel brukte dem?

Min bil ville ikke stoppet på 40 meter. Han sa også noe om evnen til å holde bilen i motbakke. Han snakket om en stigning på 16% eller 16 grader.
grogei wrote:Viss du ikkje har sjølvstramminga, vil du få problem med å få det til å fungere rett.
Er det montert uten den på eit verksted

Står "parking brake link" korrekt
Er primer og sekundær bremseband montert på rett plass

Har ikke funnet holdepunkter for at selvjusteringen ikke er standard på disse bilene. I så fall må den monteres. Det kan være av betydning. Det skal jeg gjøre. Da vil jeg også ta bilder og påse at primær og sekundær bremsesko er montert på rett side. Er det virkelig mulig å bytte om?
Ja dette ble montert må et gokjent verksted. Skiftet bremsesko og kabel til håndbrems. Jeg kjøpte alt av deler. Verkstedet byttet de ut. Jeg aner ikke om denne mekanismen var på plass da jeg leverte inn bilen. Nye justeringsmekanismer og andre ubenyttede deler fikk jeg i retur. Brukte verkstedet et to-tre ganger for noen år siden. De skiftet blant annet olje på girkasse og kardang. Mekanikeren påpekte ulyder fra girkasse som viste seg senere å være fra mellomakslingen som ble berørt av bremsekabelen som han selv hadde montert. Den ble ikke ødelagt av den grunn.

Mr Fox
Enthusiast
Enthusiast

Post by Mr Fox »

Viss du ikkje ser etter og tenker over forskjellen, så er det lett å bytte om primær og sekundær bremseband.
Det er lengda på bremsebelegget som er forskjellig, den delen som er laga av jern er lik på primær og sekundær.
Er dette feil så får du nesten garantert dårlige bremser. #-o

Veit om verksted som har montert begge sekundær band på ein sida av bilen og primær banda på andre sida. :wink:

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Post by 70ht »

Hvis bremseskoene ligger an mot ankerpunktet oppe når du har justert bort slakken nede på selvjusteringen. Så skall linke staget ligge an mot bremseskoen både på parkbrems armen på sekunder skoen og primer skoen. Husk at handbrems wiren skall være slakk slik at parkbrems armen ligger helt inn mot bremseskoen når du gjør innjusteringen.
Men hvis du har utslitt trommel slik at den er over max diameter. Så kan det virke som at linkstag er for kort.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

66 convertible
Interested
Interested

Post by 66 convertible »

Det ble mere mekking i dag.
Mekking mandag.png

Jeg må bare si; What does the fox say
Mr Fox wrote:Viss du ikkje ser etter og tenker over forskjellen, så er det lett å bytte om primær og sekundær bremseband.
Det er lengda på bremsebelegget som er forskjellig, den delen som er laga av jern er lik på primær og sekundær.
Er dette feil så får du nesten garantert dårlige bremser. #-o

Veit om verksted som har montert begge sekundær band på ein sida av bilen og primær banda på andre sida. :wink:

Bremsebåndene på høyre side var like lange. Når jeg igjen åpnet høyresiden så ser jeg at de er like der også, men betydelig lengre.
Altså har jeg to sekundærsko på venstre og to primær på høyre. Alt utført av et godkjent verksted. Håper at de små bildene er synlige.
mekking mandag 2.png
Mekking mandag 3.png

Jeg byttet plass slik at de lengste båndene nå er bakerst og jeg satte på strammere. Prøvekjørte en liten tur rundt kvartalet, men jeg fikk ikke gode bremser. Fotbremsen var skjev og håndbremsen var svak. Fikk ikke tid til å justere opp båndene. Grovjusterte før jeg satte på tromlene. Er det nødvendig med mange oppbremsiinger før mekanismen justerer seg?

Når det gjelder tromlene, så er de like gode som båndene. Lite slitasje. Takk for hjelpen. Tråden fortsetter til problemet er løst

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

du kan justere bremsene, med trommel på. via det avlange hullet i bakkant/underkant, med bruk av skrutrekket

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

selv justereren funker best i revers og brems

Mr Fox
Enthusiast
Enthusiast

Post by Mr Fox »

Mangler du deler til sjølvstramminga :?:
stålvaier, braketten og fjøra nederst (viser på første bildet)

Mangler du dette så kan du rygge til Kina, men bremser får du ikkje til å fungere skikkelig. :wink:
Når dette mangler vil det påvirke både fotbrems og handbrekk.

66 convertible
Interested
Interested

Post by 66 convertible »

Forut for bremseoveralingen på bakbremsene for noen år siden ble det kjøpt inn temmelig komplett med deler. Justeringsmekanismene har jeg hatt liggende siden, og nå er det montert. Resultatet etter en kort prøvetur ble dårlig og jeg har ikke fått anledning til å prøvekjøre eller teste ut dette noe mer.
Jeg har også liggende slike mekanismer til forhjulene, men jeg vet ikke om det er montert slike der da jeg aldri har åpnet tromlene foran. Det får bli etter at dette er i orden.
Her er bildet som ble tatt av venstre hjul etter bytte av feilmonterte bremsesko.
bilde venstre side.png

Jeg kom plutselig til å tenke på lekkasjen i brensesylindere på venstre side bak. Den ble skiftet for noen år siden og da er det kanskje grunn til å tro at de bremsebåndene som stod der da er ødelagte. Det gjelder begge sekundærbåndene. Det er tydlig av bildene at de har en mørkere farge. Bør jeg bytte alle bremsesko igjen?

Post Reply