Skivebremser, distribusjonsblokk og combo-valve

Bremse Spørsmål her

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

mroed
Interested
Interested

Re: Skivebremser, distribusjonsblokk og combo-valve

Post by mroed »

Jo takk, alt fungerer så bare det nå :D Eneste jeg har gjort annledes enn hva jeg burde ha gjort, er vel at jeg har rekkefølgen breksekraftforsterker-reduseringsventil-enveisventil-fordelingsblokk (selvsagt kun bakbremsene ja). Jeg klarer ikke å skjønne at det skal være noe galt å ta det i denne rekkefølgen, er det?

Joys: Er det noen grunn til at du skriver at vacum aller helst skal hentes fra innsug? Er der jeg har det nå, men jeg funderer litt på om det muligens er større vacum fra forgasseren? All luften går jo igjennom den, men på innsuget er jo det et begrenser antall sylindre som bidrar...?
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

Joys
Interested
Interested

Post by Joys »

Det er viktig at det er likt trykk i begge kretsene som går inn i distribusjonsblokken hvis blokken har et flytende stempel inni, hvis ikke trykket er likt blir stempelet presset i en retning og blokkerer da kretsen med lavest trykk, dette for å hindre bremsevæske til et ødelagt rør etc. Når det gjelder uttak for vakuum på innsuget så står dette så nære plenum(hulrommet like under forgasseren) at trykket(vakuumet) er likt der og ved uttaket. I og med at du (vanligvis) ikke gir gass samtidig som du bremser så vil ikke den momentære "falsk-luften" til porten som uttaket står på spille noen rolle for motorgangen.

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

Takk for en grundig forklaring. Hvordan kan jeg finne ut om blokken har et slikt stempel? tror min er orginal, for trommelbremser.
Men hvis det er som du sier, om jeg hadde hatt slikt stempel i min blokk, burde ikke jeg ha problemer med å lufte bremsene mine da?
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

Joys
Interested
Interested

Post by Joys »

Den originale blokken før 1969 var bare en fast distribusjonsblokk uten stempel. I 1969 kom en ny blokk med varsling(lys) om feil på ene kretsen. En del ettermarkedsblokker har stempel, disse blokkene har en plugg i ene enden for demontering/montering av stempel samt ofte en "pinne" på midten for å feste jordingsledning til varsellys. Når stempelet skyves i den ene aller andre retningen kommer det i kontakt med denne stiften og jorder det med påfølgende rødt "brake"-lys på dashbordet. I et slikt tilfelle må stempelet settes i midten av løpet sitt igjen for å slippe gjennom bremsevæske. Trykker man for hardt på bremsepedalen ved lufting kan et slikt stempel sideforskyves.

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

Igjen, takk for god forklaring :)
Er rimelig sikker på at den jeg har er orginal, så da har jeg nok ikke noe stempel og bekymre meg for. Men jeg har likevel en kontakt på blokken, vet du hvordan denne fungerer?
Brake lyset mitt lyste alltid før, men alle bremsene virket som de skulle...

Joys
Interested
Interested

Post by Joys »

Hvis du har en kontakt på blokken din så er det sannsynligvis stempel. Det jeg sa om at dette ikke var originalt før 1969 stemmer ikke, når jeg ser på min egen 1968 modell så har den varslingskrets og stempel i blokken.

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

hmm.. ok, muligens i 67 det kom stempel da, eller har 64,5-66 også varsellys?

Joys
Interested
Interested

Post by Joys »

64,5-66 har en-krets bremser= no light..

T-7
Interested
Interested

Post by T-7 »

Joys wrote:64,5-66 har en-krets bremser= no light..

Så på dei med en-krets system er det bare panikken i øynene til sjåføren som lyser, når han har trampet pedalen i bånn og bilen fortsetter uforstyrret videre :shock: [-o<
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

krila
Interested
Interested

Post by krila »

Hei
Min 67 modell har distribusjonsblokk med stempel og varsellyskontakt. Hvis du lufter denne på vanlig vis med tramping på pedalen, vil distribusjonsblokken bli blokkert i en posisjon som gir for mye brems bak. Disse systemene må luftes med vakum for ikke å forstyrre blokka. Dette må gjøres etter att blokka er tatt opp og sentret hvis det har hvert gjort forsøk på tradisjonell lufting.
Det kan være litt sirkus å få til hvis den har sittet fast lenge i feil posisjon. Ett tips er å ta den av og legge den i white sprite og så få løsnet og sentret stempelet i blokka.
Etterpå er det bare å vakumlufte på vanlig måte. Min 67 modell har også en reduksjonsventil orginalt som sitter bak på bilen, ved overgang til slange ned mot bakaksel. Disse ventilene kan være defekte og står da i åpen posisjon.

jeg så du skrev du begynte med mastersylinder, mulig jeg ikke oppfatter riktig, men regner med att den er byttet. Hvis ikke er det ett problem på gang siden ventilen som joys korrekt beskriver, og som heter residual valve, denne er orginal på alle trommelkretser. Den vil sørge for minimumstrykk som får klossene til å ligge på bli varme og harde.

Det med att brakelampen lyste er en typisk feil som kommer når bremsene er forsøkt luftet på tradisjonelt vis. Og da er bremsene for sterke bak som regel.Fordi stemplet i fordelingsblokka er forskøvet, vilket man først merker når man må panikkbremse ol, da låser bakakselen og da snurrer man.

T-7
Interested
Interested

Post by T-7 »

krila wrote:Hei
Min 67 modell har distribusjonsblokk med stempel og varsellyskontakt. Hvis du lufter denne på vanlig vis med tramping på pedalen, vil distribusjonsblokken bli blokkert i en posisjon som gir for mye brems bak. Disse systemene må luftes med vakum for ikke å forstyrre blokka. Dette må gjøres etter att blokka er tatt opp og sentret hvis det har hvert gjort forsøk på tradisjonell lufting.
Det kan være litt sirkus å få til hvis den har sittet fast lenge i feil posisjon. Ett tips er å ta den av og legge den i white sprite og så få løsnet og sentret stempelet i blokka.
Etterpå er det bare å vakumlufte på vanlig måte. Min 67 modell har også en reduksjonsventil orginalt som sitter bak på bilen, ved overgang til slange ned mot bakaksel. Disse ventilene kan være defekte og står da i åpen posisjon.

jeg så du skrev du begynte med mastersylinder, mulig jeg ikke oppfatter riktig, men regner med att den er byttet. Hvis ikke er det ett problem på gang siden ventilen som joys korrekt beskriver, og som heter residual valve, denne er orginal på alle trommelkretser. Den vil sørge for minimumstrykk som får klossene til å ligge på bli varme og harde.

Det med att brakelampen lyste er en typisk feil som kommer når bremsene er forsøkt luftet på tradisjonelt vis. Og da er bremsene for sterke bak som regel.Fordi stemplet i fordelingsblokka er forskøvet, vilket man først merker når man må panikkbremse ol, da låser bakakselen og da snurrer man.

Det er riktigt at den kan gjøre slik at bakbremsene låser først, men det er hvis en har hatt lakkasje, eller prøvd å lufte foran på vanlig måte, da flytter stempelet seg slik at den reduserer trykket på kretsen foran, men om en har hatt lekkasje bak, eller prøvd å lufte bak på vanlig måte, så flytter stempelet seg så det reduserer trykket bak, og det er ikke like lett å merke at bakbremsene ikke virker som dei skal.
Så det er ikke alltid gitt at den flytter seg slik at den alltid låser bakhjulene først
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

krila
Interested
Interested

Post by krila »

Hei
Det kan selvsagt være som du sier med den luftingen, det som jeg hadde tankene når jeg skrev att det var bak som ofte bremset mest etter en slik vanlig lufting. det er jo slik att man begynner lengst unna dva bak med luftingen og avslutter foran og da vil jo ventilen oppfatte det som lekasje foran og begrense veskestrømmen der. Som T-7 beskriver virkningen på en utmerket måte. Derfor regnet jeg med best bremser bak hvis en vanlig lufting var gjenomført korrekt, dvs å begynnt lengst unna og avsluttet foran. Ser i ettertid att jeg burde oppgitt den forutsettningen når jeg skrev forrige innlegg. :roll:

kri

Post Reply