Skivebremser, distribusjonsblokk og combo-valve

Bremse Spørsmål her

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

mroed
Interested
Interested

Skivebremser, distribusjonsblokk og combo-valve

Post by mroed »

Holder på å bytte til skivebremser nå, og har startet på master-sylinderen. Hvor skal den nye combo-valven stå, før eller etter distribusjonsblokken? (Og rekner med den skal stå på røret som går til bakbremsene(trommel))

Og en ting til, hvor skal jeg ta vakum fra? Ser det går en slange ned til girkassen, kan jeg koble meg på her?
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

Øye Bondin
Interested
Interested

Re: Skivebremser, distribusjonsblokk og combo-valve

Post by Øye Bondin »

den skal stå etter distribusjons blokka. tok vakum i frå forgasseren e og det funka fint
72 mach 1
427 ford racing (351 boss block)
lyder navnet lillemor;)

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

Okay, nå er den plassert mellom mastersylinderen og distribusjonsblokken, men det skal vel ikke ha noe å si uansett siden det bare er 1 rør som går bakover.

Tenkte å koble til innsuget jeg, men mulig det er kraftigere vakum fra forgasser? Hvor på forgasseren koblet du til, er der vanligvis et uttak som er blendet, eller må jeg lage til noe?
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

T-7
Interested
Interested

Post by T-7 »

Combo valve er vel originalt plassert etter distribution blokka ja, ta vacuum fra innsuget du, er slik det var fra fabrikken, det store vacuum uttaket i midten på forgasseren/original spaceren er originalt tilkopplet til PCV ventilen.
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

Sånn, da har jeg skivebremser fremme gitt :) Må bare lufte bak, og fikse vakum.
Har skjønt at jeg har plassert ventilen min feil, jeg har som sagt ventilen mellom mastersylinder og dist.blokk, kan noen her bekrefte at det ikke har noe å si om det er før/etter? Jeg skjønner ikke at det skal ha noe å si i hvert fall...

Ut ifra innsuget så går det en slange til c4'en, er det en vakumslange jeg kan koble meg på mon tro?

Og en siste ting, da jeg startet mustangen i forgårs, sprakk jo selvsagt returslangen til servoen. Hva slags olje skal på servostyringen?

T-7
Interested
Interested

Post by T-7 »

Går ikke vacuum slangen til kassa utifra et vacuum tre på innsuget ?? om så er, så er det bare å kopple seg inn på et ubrukt uttak fra det treet.
Er ATF type F olje som skal på servostyringen
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

Er nok ikke noe "tre" hos meg, bare en nippel som står på innsuget, så får vel bare skaffe meg en t eller y på den,, takk for svar :)

289
Interested
Interested

Post by 289 »

vakum kobles vanligvis her. I en av disse som er blindkoblet. Hvis du bygger om fra 1 krets til 2 krets, skal ikke den gamle fordelinga brukes. Sett inn ny fordelingsblokk. dersom du ikke skal bruke "parafin ventil" for å strupe bakbremsene.
vakum.JPG

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

I en av hullene du har merket står vacumen til c4'en, så i morgen skal jeg prøve å få tak i en nippel eller hva det heter, som jeg kan sette i det andre hullet til bremsekraftforsterkeren.
Sammen med skivebremsene fulgte det med 2 slags ventiler, den ene for å strupe strømmen bakover, og den andre for å opprettholde trykk bakover. Litt usikker på hvordan jeg kan justere sistnevnte, men rekner med jeg lærer det i morgen, for da skal jeg ta siste luftingen, og bytte radiator - så får vi se om alt fungerer som det skal ;)

mroed
Interested
Interested

Post by mroed »

Bremsekraftforsterker er undervurdert! Fantastisk :D

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Post by 70ht »

Vacum til bremsekraftforsterker kan du ta ut rett fra forgasser i bakkant. Der er det ofte et uttak som er i rett dim og som er blindet. Dette er spessielt på ettermarkeds forgassere som edelbrock og holley.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Joys
Interested
Interested

Post by Joys »

Skivebremsene foran skal ikke ha hviletrykk(residual pressure) slik en trommelbremse skal ha, den ventilen du har fått med skal brukes på bakbremsekretsen hvis ikke hovedsylinderen har en slik enveis-ventil (check-valve) innebygget. Hensikten med en slik ventil er å hindre de kraftige returfjærene mellom bremseskoene fra å trekke skoene for langt tilbake fra trommeloverflaten med påfølgende lang pedalvandring før skoene "tar" igjen. Hvis man har en slik "check-valve" på skivebremsen vil bremseklossene ligge mot skiven hele tiden med påfølgende høy slitasje, varmgang og økt bensinforbruk.
Reduksjonsventilen til bakbremsen er for å redusere trykket dit i forhold til forbremsen for å unngå låsing av bakbremsen ved hård bremsing. Prøv på en våt asfaltbane, gjør en kraftig oppbremsing med en tilskuer som observerer om/når bakhjulene låser seg, i så fall reduser trykket til det nesten ikke går å låse disse. Bakbremsene skal ikke låses før forbremsene, dette for å unngå sladd. En tur på en bremsetester vil også være til hjelp selvfølgelig.
Rekkefølgen= Hovedsylinder-distribusjonsblokk-reduseringsventil på bakbremsekrets- evt. "check-valve" på bakbremsekrets.
Servoforsterkeren bør ha en vakumtilkopling med innvendig diameter på ca. 8mm fra en direkte-vakum kilde(under forgasserens venturi-spjeld eller aller helst på innsug som er normalt). Å kople seg inn på vakumslange som går til gearkassen er ikke å anbefale, servoforsterkeren krever en ganske høy "flow" på kort tid for å virke optimalt.

Lykke til!

Post Reply