Viftereimer hopper av

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
67GT390
Interested
Interested

Viftereimer hopper av

Post by 67GT390 »

Hei. Jeg lurer på om andre har opplevd at viftereimen hopper av. Jeg har to stykker, en til servo og en til vannpumpe og dynamo. Jeg skulle tøffe meg litt idag, og trødde gasspedalen i bunn. Hjulspinn ut første, andre og godt oppi tredje før jeg slapp gassen og måtte svinge. Da var styringen tung som f... Jeg kjørte inn til siden for å sjekke hva som var galt. Begge viftereimene var borte. Ingen av dem var slakke, og står helt på linje. Tåler dem ikke rå akserelasjon?

Karmann
Interested
Interested

Re: Viftereimer hopper av

Post by Karmann »

Jeg har ikke vært borti det på Mustangen men har tidligere opplevd dette flere ganger på en bil jeg kjørte litt street legal med. Noen ganger vrengte reima seg slik at den brede enden vendte inn og den tynne ut og andre ganger bare forsvant den. Var pinlig nøye med å sørge for at reimhjulene ikke bare var 100% parallelle men også ikke hadde en mm forskjell ut/inn ift hverandre. Fant aldri noen definitiv løsning men gikk over til Bates kilereimer og problemet ble ihvertfall vesentlig mindre. De hoppet av i ny og ne da også men når man gearer på 9300rpm så kan man nok ikke vente annet. En permanent fiks vil antagelig være en multireim.
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

Trondsundby
Interested
Interested

Post by Trondsundby »

Jeg har hatt det samme problemet på en 351C en gang. For det første, bruk aldri reimer fra Biltema etc. Det er kanskje innlysende, men noen går i den fella. Line-up på reimhjulene må være pinlig korrekt. Fortsatt hendte det at reima hoppet av for meg. Så jeg monterte et ekstra strammehjul, sånn at reima gikk lenger i sporet på reimhjulene. Istedenfor at vinkelen på reima ut -inn var 110 grader ca., så fikk reima 180 grader kontakt med skiva. Etter det hadde jeg aldri det fenomenet lenger.
Rett og slett et ekstra strammehjul. Jeg brukte en selvstrammende type med en kraftig fjær.

Crazy Horse
Interested
Interested

Post by Crazy Horse »

biltema reimer fungerer like godt som f eks continental\gates osv... har hatt alle og alle har hoppa av men det var pga at det ikke lina helt 100% opp ...
1971 Ford Mustang Mach I 468c BBF (Crazy Horse)

bige
Enthusiast
Enthusiast

Post by bige »

Min erfaring , orginalt sìtter tomme reim , på min 1/2 tomme , det du får her er 13,25 mm litt bredere så den har lett for og klatre ,

Post Reply