Supercharger

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Supercharger

Post by Trondsundby »

Jeg har en Vortech V2 på en 4,6 liter. Er dette en litt liten kompressor for denne motoren?
Nå har jeg et reimhjul på 84 (tror jeg, litt vanskelig å se) om jeg stenger alle muligheter for å slippe opp trykket mellom kompressor og motor, klarer jeg såvidt 1 psi før turtallsperra slår inn. Til vanlig kjøring er den ganske lat faktisk, men med wot og nærmer seg fullt turtall drar det jo sånn noenlunde.
Noen ganger stopper trykket på 0,5 og kommer ikke lenger. Går ut ifra at den drar ned tenninga for å ikke gå for magert.( bare min egen teori). Det henger på en piggyback på hovedcomputeren siden bilen egentlig ikke er levert med kompressor, men er en GT.
Går vel mot et datasprut, men kompressoren blir jo ikke nødvendigvis større for det. Om jeg setter på et mye mindre reimhjul ville jeg tro at trykket øker, men propellen må jo da snurre mye fortere en hva en større kompressor hadde gjort. Derfor klør jeg meg litt i hodet over hva jeg hva jeg skal gjøre.
Innspill noen?

Roar J
Interested
Interested
Posts: 111
Joined: Fri Jun 24, 2005 10:54
Location: Fetsund

Re: Supercharger

Post by Roar J »

Dropp piggyback og mappe den skikkelig i benk med SCT software og tuner boks....eller HpTuners hvis den er nyere enn 2005.
'68 HT

Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Re: Supercharger

Post by Trondsundby »

Så SCT er et bra fungerende datasprut? Tenker meg rundt 500 hk på bakhjula. Har større dyser og msd coiler allerede, og kompressor selvf. Jeg trodde egentlig at fordelen med kompressor kontra turbo var at kompressoren leverte varene helt fra bånn. Men min klarer ikke 1 psi før turtallsperra slår inn. Så en turbo hadde jo gjort en bedre jobb en hva denne kompressoren gjør.
Et mye mindre reimhjul kanskje....

Roar J
Interested
Interested
Posts: 111
Joined: Fri Jun 24, 2005 10:54
Location: Fetsund

Re: Supercharger

Post by Roar J »

Nei, SCT er softwaresystem for å omprogrammere den computeren du har men forutsetningen er jo at du finner en som kan bremse motorer og fortsatt kunne dette programmet. SCT er heller ikke tilgjengelig for alle årsmodeller. Hvis ikke anbefaler jeg å bestemme seg først for hvem som skal mappe motoren og så kjøpe det programmet/datasprutet vedkommende er godt kjent med.
Hvis kompressoren ikke begynner å lade før sperra slår inn har du enten en alvorlig lekkasje som gjør at trykket forsvinner eller så spinner ikke kompressoren fort nok. Burde lade fra 2500-3000 et sted.
'68 HT

User avatar
67GT390
Interested
Interested
Posts: 177
Joined: Sun Dec 16, 2007 09:56
Location: Orstad (Rogaland)

Re: Supercharger

Post by 67GT390 »

1 psi? Da er det virkelig noe galt, eller lekkasje. Jeg fiser mer en 1psi, og de lenge før turtalsperra slår inn.

Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Re: Supercharger

Post by Trondsundby »

Med flat pedal har jeg fortsatt vakuum i innsuget ved 1500-2000 rpm.

Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Re: Supercharger

Post by Trondsundby »

Noen som vet hvem som kan omprogrammere Ecu med sct software?

Trond

Capri302
Curious
Curious
Posts: 56
Joined: Thu Aug 24, 2006 11:43

Re: Supercharger

Post by Capri302 »

67GT390 wrote:1 psi? Da er det virkelig noe galt, eller lekkasje. Jeg fiser mer en 1psi, og de lenge før turtalsperra slår inn.



Det må være 1 bar han mener....


Mulig du må dreve om systemet ditt, men det kan ikke jeg uttale meg om: hele motorkomboen, giring, hjul, bruksområde, ønsket effekt, etc. samt turtall og eksakt antall tenner på veiv og kompressor vil spille inn.

Piggybacken kan for så vidt funke, men uansett- som tidligere nevnt og som du nå etterspør: den trenger en tur på rulla for tuning/ sjekk. Ta en telefon til A. Ringstad

RS

Post Reply