5.0 EFI turtallsperre eller nødmodus?

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
User avatar
tom@madael.com
Interested
Interested
Posts: 125
Joined: Wed Jul 06, 2011 09:39
Location: Nittedal (2 mil nord for Oslo)
Contact:

5.0 EFI turtallsperre eller nødmodus?

Post by tom@madael.com »

Har 5.0 EFI fra ca. 89 mod. med 24lib dyser og tilpasset BBK MAF. Spiss kam og GT40 Cobra innsug, men original hjerne.

Når jeg presser bilen litt, ca. 6000 o/min så begynner den og jukse ganske voldsomt. Forsetter jeg å presse bilen (bare tort å testet det 1 gang) så forsetter den å jukse til turtallet har sunket til ca. 5000 o/min, da slutter den å jukse og begynner å dra på igjen.

Når jeg først har presset den til den jukser så virker det som bilen bråker mer, mer eksos lyd (mulig dette bare er innbilning), men den går merkbart dårligere, klarer knapt å spinne på 1. gear. Slår jeg tenningen av og på igjen er ting tilsynelatende normalt igjen.

Kanskje greit å legge til at jeg lenge har hatt problemer med ujevn tomgang.

Noen som har forslag til hva som kan være galt?
1966 HT - 5.0 EFI GT 40 Cobra
5 trinns Tremec
Edelbrock topper m. #24 dyser
JBA Headers
RRS tannstang
Griffin alu. radiator
17"x7" Billet Spesialities Vintec
Retrosound + Orion
http://amcar.madael.com

Roar J
Interested
Interested
Posts: 111
Joined: Fri Jun 24, 2005 10:54
Location: Fetsund

Re: 5.0 EFI turtallsperre eller nødmodus?

Post by Roar J »

Prøv å vri MAF til en annen vinkel, prøv deg frem og se hvilken vinkel tomgang blir best og prøv fullgass igjen.
Jukser den fortsatt så vil jeg tro at den får for lite bensin (for små dyser, for liten bensinpumpe, for lavt bensintrykk....)
'68 HT

User avatar
fox-body
Site Admin
Site Admin
Posts: 861
Joined: Sun Oct 17, 2004 15:16
Location: Hokksund
Contact:

Post by fox-body »

Det er turtall sperre på disse. Husket ikke helt hva den var, men googlet "EEC iv rev limiter". Ser ut til at den er på 6250 rpm, noe som forøvrig virker kjent. :-)
Morten R. N. - NMC #114

88 GT Convertible
79 Ghia 5.0 Notchback
(93 Ford Thunderbird LX)

http://www.morten.com
http://www.fox-body.com
http://www.amcarforum.no

User avatar
tom@madael.com
Interested
Interested
Posts: 125
Joined: Wed Jul 06, 2011 09:39
Location: Nittedal (2 mil nord for Oslo)
Contact:

Re: 5.0 EFI turtallsperre eller nødmodus?

Post by tom@madael.com »

Takk for svar gode svar fra begge to:)

6250 o/min stemmer godt med hva jeg opplever.
Datidens turtallsperre oppleves kanskje noe mer dramatisk enn dagens moderne sperrer?
Ny ECU er kanskje eneste løsningen for å kunne øke 6250 grensen?

Det virker likevel rart at motoren er betydelig dauere på lavt turtall (2000-5000) etter at jeg har nådd turtallsperra en gang. Må som nevnt slå av/på tenning igjen for at den skal gå normalt igjen. Men det er kanskje vanlig?
1966 HT - 5.0 EFI GT 40 Cobra
5 trinns Tremec
Edelbrock topper m. #24 dyser
JBA Headers
RRS tannstang
Griffin alu. radiator
17"x7" Billet Spesialities Vintec
Retrosound + Orion
http://amcar.madael.com

User avatar
tom@madael.com
Interested
Interested
Posts: 125
Joined: Wed Jul 06, 2011 09:39
Location: Nittedal (2 mil nord for Oslo)
Contact:

Re: 5.0 EFI turtallsperre eller nødmodus?

Post by tom@madael.com »

På tide og oppdatere denne.
Feilen var rett og slett noe så enkelt som overslag i pluggledningene til toppdekselet. Noe som tydeligvis bare inntraff ved høyt turtall. Nye kabler og problemet er nå løst
1966 HT - 5.0 EFI GT 40 Cobra
5 trinns Tremec
Edelbrock topper m. #24 dyser
JBA Headers
RRS tannstang
Griffin alu. radiator
17"x7" Billet Spesialities Vintec
Retrosound + Orion
http://amcar.madael.com

Post Reply