Kamaksler

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Kamaksler

Post by Trondsundby »

Kamaksler på automatbiler kontra manuellgirede biler er forskjellige på gamle biler ihvertfall.
Jeg har 03 4,6 med utslengt automat og innmontert en T56. Bilen har kompressor.
Burde denne motoren da hatt andre kammer?

Trond

Roar J
Interested
Interested
Posts: 111
Joined: Fri Jun 24, 2005 10:54
Location: Fetsund

Re: Kamaksler

Post by Roar J »

Burde hatt kammer tilpasset kompressor. Det er mye større forskjell på kompressor og ikke enn manuell/automat sånn kamakselmessig.
http://www.americanmuscle.com/mustang-c ... geiii.html
'68 HT

T-K
Interested
Interested
Posts: 396
Joined: Wed Sep 30, 2009 00:45

Re: Kamaksler

Post by T-K »

Som Roar sier, kamaksel tiltenkt kompressor.

En kam tiltenkt kompressor har vel lengre eksos durasjon for og "hjelpe "eksosen ut pga av presset fra oven ?:)

User avatar
JohnB
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1300
Joined: Mon Jan 03, 2005 22:56
Location: Moss

Re: Kamaksler

Post by JohnB »

Trondsundby wrote:Kamaksler på automatbiler kontra manuellgirede biler er forskjellige på gamle biler ihvertfall.
..........nd


Må tilstå at det har jeg ikke hørt før :roll:
Kan heller ikke finne noe om dette på nett :idea:

Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Re: Kamaksler

Post by Trondsundby »

Jeg har en kamerat med en gul 65 ht, som får stor forskjell på kamakselskifte fra aut. bil og til manuell bil. Bilen er manuell. Særlig gassresponsen er påtagelig bedre.

Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Re: Kamaksler

Post by Trondsundby »

Kamakselskifte her, er det da påfølgende justerbare kamdrev? Ofte er det sånn at bare en liten justering får en helsikes masse ringvirkninger. Har akkurat byttet ut automaten i min 03 GT til en T56 manuell fra en cobra. Høres greit ut men.... Så er det clutch, så kommer svinghjul som ikke passer i GT,, Cobra har 8 bolter og GT har 6. så er mellomakselen for lang, og nå med mer hk/tq på bakaksel måtte den forsterkes med nye stikkaksler og ny sperre osv., så kommer datasprutet for at dette skal funke optimalt, ja, så er det pedaler da, skulle egentlig vært hydraulisk clutch, men pakka jeg kjøpte var med wire. Forholdsvis trangt å montere også. Så bilen har stått på krykker i flere måneder nå.
Forøvrig er det bare mapping på dynorulle som gjenstår, men det er ikke "bare" å skifte noe som helst har jeg erfart. Men, så er det hobby da...

Roar J
Interested
Interested
Posts: 111
Joined: Fri Jun 24, 2005 10:54
Location: Fetsund

Re: Kamaksler

Post by Roar J »

Du må ofte til med såkalte "phase limiters" på kamdrevene da det ofte blir sånn at nye kammer sammen med original forskyving av kammen vil gjøre at ventilene treffer stempelet, men dette får du info om sammen med kammene hvis det er påkrevet. Du må også oppgradere ventilfjærene. På min 3V så mener jeg å huske at computeren fort kan finne på å forskyve hele 30 grader og det er mer enn nok til at ventilene treffer stempelet ved et kambytte.
'68 HT

Trondsundby
Interested
Interested
Posts: 141
Joined: Wed Mar 19, 2014 18:49
Location: Nøtterøy

Re: Kamaksler

Post by Trondsundby »

Hm. Et motorras er det siste jeg trenger nå kjenner jeg. Men med et datasprut så er hele Ecu enheten deaktivert, så jeg har vel kontroll på akkurat det. Hvorfor ventilfjæreR? Får jeg vemtilflyt på turtall?

Roar J
Interested
Interested
Posts: 111
Joined: Fri Jun 24, 2005 10:54
Location: Fetsund

Re: Kamaksler

Post by Roar J »

Når man bytter kam (eller kammer) skal man alltid følge anbefalte fjærer til kammen du velger. Selv om kam produsenten sier du kan benytte originale ventilfjærer ville jeg uansett byttet til nye originale. Ventilflyt er ikke kult på en motor med variable kammer.....
Kan også være et tema med nye fjærer så ikke kompressoren blåser ventilene åpne.
'68 HT

gudmundfroiland
Curious
Curious
Posts: 6
Joined: Sat Dec 09, 2006 15:33

Re: Kamaksler

Post by gudmundfroiland »

Hei Tron. Er ikke sikker om jeg har spurt deg før. Har prøvd mange men ikke fått noe ornteligt svar. Jeg har en 2003 Cobra å lurer på hva som må gjøres med lys for å få den godkjent? Tenker på Parklys forran å blink bak? Har lykter med egen plass til blink bak men har ikke fått koblet noe enda?

Post Reply