Vakum til forgasser Mustang 64 1/2

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Vennesla Mustang
Curious
Curious

Vakum til forgasser Mustang 64 1/2

Post by Vennesla Mustang »

Har byttet ut orginalforgasser og innsug med nytt Edelbrock innsug og nye Edelbrock forgasser cfm500.
Den gamle forgasseren var en Autolite 4100. Det er en 64 1/2 med 289.

Når jeg starter bilen så har den problemer med å svive på tomgang. Jager veldig.
Har fulgt bruksanvisningen og plugget de vakum porter som ikke er i bruk.

Jeg lurer på om jeg har gjort en tabbe da jeg brukte den orginale spaceren fra den gamle forgasseren. Den har vakum port bak som er på koplet en vakumslange som går ned i høyre toppdeksel.
Kan det være det som gjør at motoren jager på tomgang?

Skulle jeg heller brukt den medfølgende spaceren fra Edelbrock og koplet vakumslangen på den miderste vakumporten foran på forgasseren?

Er det noen som har gjort noen erfaringer med dette? :D :D

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Re: Vakum til forgasser Mustang 64 1/2

Post by 70ht »

Hvis turtallet er for laft er det ikke noe problem med den vakuum slangen du nevner. Men er du i tvil ta den av og blind hullet. Men du vil fort merke at ved falskluft øker tomgangen ofte mye fra normalen.
Har du sjekket forgasseren at den er riktig justert med tanke på flottørnivå ol? Dette bør gjøres på ny forgassere. Gå inn på Edelbrock sin hjemmeside. Der skall du finne veiledning hvis du har rotet bort den som skall være med forgasseren.
Sjekk også ved å ta bort vakuumslangen til fordeler, samt å kontrollere at tenninga di er riktig uten vakuum.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Vennesla Mustang
Curious
Curious

Det kan godt være at forgasseren må ha en grundigere justering. Når jeg leste i den medfølgende bruksanvisningen og så på medfølgende DVD så det ut som forgasseren var ferdig justert og at bare CO måtte justeres.
Tenningen var justert i ifjor og jeg har ikke hatt oppe fordeler. Regner da med at tenning ikke har endret seg.
Bilen går greit når jeg kjører.
Det er helst på tomgang den jager litt.
Hadde da en mistanke om at jeg kanskje måtte fjerne orginalspaceren og bytte denne ut med den orginale fra Edelbrock. Så kople vakumslangen i front på forgasseren.
Hvordan skal den oppføre seg hvist jeg tar vakumslangen på baksiden og tetter hullet.
Skal den gå ned på tomgang, ellr jager den mer?
Eller er det ingen endring i det hele tatt?

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Post by 70ht »

PCV ventilen tar vakuum fra innsuget uansett hvilket du bruker av de to. Porten på forgasser ender på undersiden av spjeldet på forgasseren den også. Som jeg skrev forrige gang. Hvis du er i tvil så ta av slangen og blind hullet. Er det ingen forskjell så gjør det ingen ting hvor den står og det er ingen feil med ventilen. PCV ventilen åpner kun når vakuumet dropper nok til at ventilen i den åpner uansett. Hvis du får falskluft så vil tomgang øke.
Det gamle mellom stykket er for bruk sammen mede forgassere som ikke har dette uttaket og kan også ellers brukes som uttak til bremseservoen for de som ikke har uttak i innsug.
Når det gjelder nye forgassere så står det gjerne at de er justert. På en måte er det det. Men de er kun justert opp mot en tilsvarende som er kjørt i testbenk på motor. Den innstillingen blir dermed en grunninnstilling for dette parti med forgassere. Så der er ikke direkte testet alle. Dermed kan bla. et feil flottør nivå gjøre at forgasseren ikke fungerer som den skall.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Vennesla Mustang
Curious
Curious

OK! Takk for svar :D
Forgasseren trenger nok en grundigere justering

Post Reply