Bytte til kraftigere motor

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
manbearpig
Curious
Curious

Bytte til kraftigere motor

Post by manbearpig »

Dersom man ønsker å bytte motor, f.eks til en splitter ny crate-motor, hva er begrensningene/mulighetene ?

La oss si, hypotetisk: man har en 1968 mustang med 302, og vil stappe i en 306 fra Blueprint Engines (390 HK). Av ting som må oppgraderes, er ihvertfall bremser, muligens andre ting.

I det nye lovverket om amatørbygging, sies: Amatørbygd bil kan ikke ha høyere motoreffekt enn 20 kW/100 kg egenvekt..

Såvidt jeg skjønner, er 20kW = ca 27HP. På en bil som veier 1100 kg, vil da maks HP være ca 27 * 11 = 297.... ergo kan ikke den motoren brukes.

Er jeg helt på jordet, eller bare halvveis ? :D

T-7
Interested
Interested

Re: Bytte til kraftigere motor

Post by T-7 »

Det lovverket der tror jeg ikke vil gjelde så mye for en 68 modell, da den går etter reglene for 1942.

Så lenge det ikke står noe bruksbegrensning i vognkortet, og det skal det i grunn ikke gjøre på biler fra januar 1970 og gamlere, står det noe bruksbegrensning, så er det å ta turen innom statens vegvesen og få fjærnet den teksten.

Og 1968 modellen kunne jo også leveres med 428 motoren, og da ligger HP antallet i det området der.
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

manbearpig
Curious
Curious

Re: Bytte til kraftigere motor

Post by manbearpig »

Takker for svar ! :)

Post Reply