S code 390

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

S code 390

Post by Aadalsbrug Mustang »

Hei :D
Jeg kjøpte meg et nytt prosjekt i sommer. En 69 fastback 390 S code.
Jeg har lest litt om denne motoren og ser veldig ofte at den blir omtalt som et båtanker. Er det noen som har noen erfaringer med denne? Er det en ok motor? Ser deler kan være noe dyrt. Hva er i såkalt førstehjelp for å få den litt friskere uten at det koster skjorta? Motoren har fått en overhaling av forrige eier og virker som går pent.

User avatar
JohnB
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1300
Joined: Mon Jan 03, 2005 22:56
Location: Moss

Re: S code 390

Post by JohnB »

Aadalsbrug Mustang wrote:Hei :D
Jeg kjøpte meg et nytt prosjekt i sommer. En 69 fastback 390 S code.
Jeg har lest litt om denne motoren og ser veldig ofte at den blir omtalt som et båtanker. Er det noen som har noen erfaringer med denne? Er det en ok motor? Ser deler kan være noe dyrt. Hva er i såkalt førstehjelp for å få den litt friskere uten at det koster skjorta? Motoren har fått en overhaling av forrige eier og virker som går pent.



Tja båtanker.....

Er da noen med 390 som virker ok :roll:

http://www.network54.com/Forum/74182/th ... test+390...

Som i alle motorer så er det kombinasjonen av innsug, forgasser, kam, komprisjon osv som avgjør hvor bra motoren fungerer.

Ville vel i første omgang tittet på kamaxel valget. Headers på FE motorer er noe ordentlig knot. Trang som fy og jeg anbefaler det ikke. Hadde det på min og de endte på de evige jaktmarker oppkappet i dusintalls "smultringer"!

Mvh
John

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: S code 390

Post by Karmann »

Det finnes headers som funker helt fint. Jeg har FPA på min og ja, det er trangt, men egentlig ikke noe problem :)
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: S code 390

Post by Aadalsbrug Mustang »

Takk for svar. :D
Motoren skal nok uansett duge til den lille kjøringen jeg driver med. Var bare nysgjerrig på hvorfor denne motoren hadde fått så dårlig rykte. 9 av 10 på div amerikanske forumer hadde noe dårlig å si om denne. Men uansett lyd er viktig da, hvor kjøpes disse FPA headers Karmann?
Er plassen i motorrom der 390 er levert originalt noe større enn ellers? Leste at det var det på 429.

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: S code 390

Post by Karmann »

Her er to forum som utelukkende dreier seg om Ford FE motorer 352-428.
Der er 10 av 10 positive, hehe
http://www.network54.com/Forum/74182
http://fepower.net/simplemachinesforum/index.php

Mine headers kjøpte jeg direkte fra FPA. Snakk med Stan så fikser han det.
http://www.fordpowertrain.com/fpaindex/Mustang1.htm
Mine er #11 i den lista og de ser slik ut:
Attachments
390428triy.JPG
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: S code 390

Post by Karmann »

Sånn ser de ut på motoren min.
Attachments
2013-06-08 11.07.53 (Small).jpg
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: S code 390

Post by Karmann »

Ja det er trangt ;)
Attachments
2016-04-22 11.35.31-liten.jpg
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: S code 390

Post by Aadalsbrug Mustang »

Ser der ja :)
Motoren din ser ikke helt original ut lengre. :wink:
Bare lurer på om jeg får en større utfordring med headers ettersom jeg har manuell og planlegger tannstang eventuelt Borgeson etter hvert.
Denne bilen er som å kjøre min fars gamle Nuffield traktor. :roll:
Hadde tannstang fra Steeroid på min 67, det funket ganske bra, men husker det var noen utfordringer med headers der også.

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: S code 390

Post by Karmann »

Du har rett, motoren min er ikke helt original lenger ;)
Jeg har 6 speed manuell og TCP servotannstang. Det er ingen klaringsproblemer til headers i den forbindelsen men jeg bruker hydraulisk clutch, ikke de originale stagene/overføringene. Borgeson snekke har jeg ikke prøvd.
Jeg var ute etter mer presis styring og da blir det litt feil i mitt hode å beholde original snekke/evnt Borgeson, hjelpesnekke og 6 ledd. Smak og behag :)
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: S code 390

Post by Aadalsbrug Mustang »

Ja sistnevnte her er jeg veldig enig i. Man har ikke oppgradert styringen da det er igjen en haug med slarke ledd.
Det er nok clutch overføringen som er den største utfordringen her. På min 67 måtte det bygges om noe veldig for å få plass til tannstang overføring og headers og det var "bare" en 351 motor. :? Men men, noen utfordringer skal man vel ha.
Var de dyre disse headers som du kjøpte?
Hva har du fått ut av din motor med dine oppgraderinger?

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: S code 390

Post by Karmann »

Tror jeg betalte ca $800 + mva og frakt for 4 år siden.

Motoren min har endel hk men den er ikke en oppgradert 390, den er bygd på en Shelby Big Bore FE alublokk med vesentlig mer kubikk så det blir en ufin sammenligning.
Utvendige dimensjoner er så og si lik 390 og det er jo fortsatt en FE motor :)
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

Post Reply