ventilspindel for lavt i retainer - 67 289

Har du et motor spørsmål? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Stuff04
Curious
Curious

ventilspindel for lavt i retainer - 67 289

Post by Stuff04 »

Jeg har stilt meg til disposisjon for å assistere min onkel på litt feilsøking på deres 67 mustang HT, 289 cui.

Støy fra høyre sylinderbanke oppfordret til inspeksjon under deksel, og der synes det at den ene ventilenspindelen ligger alt for lavt i retainer. Lavere enn noen andre på sylinderbanke.
Den er såpass mye lavere at det er like før løfter begynner å dytte på retainer, hvilket naturligvis kan medfølge at låsingene spretter ut.

Noen som har sett slikt før? Har der blitt benyttet ventil lås (valve cotter) med feil kon? For feil diameter?
20161115_105637 (Medium).jpg

20161115_105633 (Medium).jpg

Venstre ventil er 2-3mm lavere i forhold til retainer, enn de resterende ventiler. Der synes og skader på låser.
79' Mustang 5.0 ghia hatchback

289
Interested
Interested

Re: ventilspindel for lavt i retainer - 67 289

Post by 289 »

Er det kortere støtstang på ventilen? Har du sett om oljehullet i støtstanga er helt tett?

Stuff04
Curious
Curious

Post by Stuff04 »

La ikke merke til at støtestang var kortere, men det kan jeg sjekke. Du tenker at vippearm får feil vinkel/for lav på støtestangsiden?
Så ingen deformasjon på støtestang, men skal dobbeltsjekke at det er åpent.

Justerte ventilene i går, men det tikker voldsomt fra sylinder nevnt over. Ser og at en eller annen eier har slipt av vippearmen for å unngå at den kommer i kontakt med retainer, så problemet har tydeligvis vært der en stund.

20161116_111320 (Medium).jpg

20161116_111313 (Medium).jpg

Ser og at noen av pinneskruene til vippearm virker å være høyere enn andre, hvilket gjør det vanskelig å få låst dem av med unbrakoplugg på topp. Disse har vel sekskant i bunn om dem ikke er presset? I så fall er nok disse presset, kan en da presse dem inn igjen? Eller må dem byttes?

Har litt lyst til å kjøpe noen nye retainere og låser, noen tips til hvordan jeg kan identifisere nøyaktiv hvilke jeg bør kjøpe?

289
Interested
Interested

Post by 289 »

1: jeg tror noen har satt inn en ventil som har kortere stamme
2: det ser ut til at det er orginal topper, da er pinneskruene pressa. De står ned i vannkanalene og ruster fra bunnen når de blir kortere slipper de. Å banke tilbake er kortvarig glede de kommer opp igjen.
3/8 skrudde studs har 9/16 unc mot toppen og trenger3/8 hull før gjening. Men du må ha eller lage en jig slik at alt blir rett. De gamle pressa må trekkes ut. Det skal lite til å ødelegge støpegods. Ikke kjøp mr gasket
3: se om det ersmøreskade på løfter og vippesetet.

Stuff04
Curious
Curious

Post by Stuff04 »

Takker og bukker for gode svar, da får jeg forske litt på det du beskriver.

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Dersom dette er gjort med viten og vilje, kan du feks prøve å låne eller kjøpe brukte vipper med rulletupp for å se om rullevippe passer på ventilen som er kortere. Men du må også se om det er rett lengde på på støtestanga.
Feilen med pinneboltene vil uansett ikke bli borte før det monteres skrudde pinnebolter

289
Interested
Interested

Post by 289 »

dersom du ikke ser smøreskade, har tett støtestang eller mistenker at pinneskruen er i ferd med å løsne. kan du kjøre ojljepumpa med en drill for å se om det kommer olje opp gjennom løfterene på alle ventiler. dårlig eller defekt oljepumpe kan gi samme symtomer. oljetrykket bør også måles. (dersom pinnen til pumpa mangler c klips er det vanlig at pinnen detter ned i sumpa når du tar ut fordeler)

Post Reply