c4-hvine/klunkelyder

Har du et girkasse spørsmål ? Post det her !

Moderators: 429CJ, abba, fox-body

edward
Curious
Curious

c4-hvine/klunkelyder

Post by edward » Thu May 26, 2016 08:53

Hei
Jeg har en C4-kasse den har begynnt å lage hvinelyder ved gasspådrag i fra stillestående (kryss etc, eller i begynnelsen av hvert gasspådrag om jeg har sluppet gassen) dette er helt uavhengig om bilen er varm/kald etc

Det er også en klunkelyd, jeg mener å ha klart å spore den til girkassa, det er en dunke/klukkelyd som er turtallsavhengig til en viss grad, men den er også tilstede i nøytral, denne lyden er mest merkbar om bilen/oljen er varm (det virker i hvertfall slik på meg) kan det være et todelt problem? eller kankje de har noe med hverandre å gjøre?

kassa slurer ikke men lager litt hvinelyder om jeg skifter gir også....

har dere en ide om hva dette kan være?

289
Interested
Interested

Re: c4-hvine/klunkelyder

Post by 289 » Thu May 26, 2016 21:57

Vanskelig å svare på, så du må nok få noen til å prøvekjøre. Men tips: turtallsavhengig klunkelyd, kan være eksosanlegg som slår mot travers på kassa eller andre steder under bilen.Tapp av olja for å se om det er metall i olja/bunnpanna på kassa. Prøv å lokaliser om det kan være bakaksel som lager ulelyd noen ganger er det vanskelig å høre forskjell. Men er du sikker på at det er kassa så repparer dette før det blir meget dyrt.
Det er for det meste glidelager i c4, så det kan være havari på planetdrev dersom det uler. men derfor er det greit å se om det er lagermetall eller stålrester i bunnpanna/olja. jeg er ikke sikker på om nålelagrene i planetdrev kan gi klunkelyd som høres.

edward
Curious
Curious

Post by edward » Fri May 27, 2016 09:02

takker og bukker, det er mulig klunkelydene er pga en dårlig simring (det er litt bevegelse i mellomaksel) bilen er tatt på bukker og panna skal av i dag. om ikke annet for å utelukke spon i kassa.... jeg har også et lite boroskop som jeg kan titte med....
Kjipt å måtte ta av kassa igjenn, jeg har brukt mye tid på å få bilen sammen, men i og med at jeg kjøpte den i deler visste jeg jo ingenting om tilstanden på delene :)

289
Interested
Interested

Post by 289 » Fri May 27, 2016 21:28

beklager men klunking kommer ikke av simring, da må nok glidelagret i bakkant skiftes men da bruker det også gjerne å følge med en del viberasjoner på kjøpet. klunking kan også komme av defekter i en eller flere av lagrene på kryssa til mellomaksel. men det hadde vært artig om du hadde anledning til å fortelle hva du fant ut til slutt.

289
Interested
Interested

Post by 289 » Fri May 27, 2016 21:33

Problemer i bakaksel kan også gi de samme symtomene og lyden sprer seg slik at det er ikke bestandig lyden kommer fra der det høres ut som. (dersom du ikke finner spon eller metallrester i kassa)

edward
Curious
Curious

Post by edward » Sat May 28, 2016 21:16

null spon i kassa, men jeg synes akselen beveger seg litt, det er kanskje ikke unormalt? tappe olje i fra bakaksel da kanskje og se etter spon der?
Jeg har fått tips om at det kan være torqeconverter men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal se etter.... noen mente også at det kan være en spacer på svinghjulet som mangler, men det ser ut som om den er der, ingen merker/skraper på svinghjul eller converter heller.....
riktignok så fant jeg ut at det manglet fire bolter på kassa (mot motor) så det må gjøres noe med... jeg fant også ved litt titting i motorrommet at det manglet en spacer i mellom den mekaniske bensinpumpen (det er vel ikke helt gull det heller) så jeg får i det minste ryddet litt.... jeg vurderer elektrisk bensinpumpe og bensinregulator med fuel return til tanken.... bare sånn siden jeg er i gang, og lukter litt på en efi installasjon etterhvert...

edward
Curious
Curious

Post by edward » Sun May 29, 2016 13:06

hmmm nå har jeg draina det jeg klarte via påfyllingen, ca en halvliter tenker jeg, rørte nedi med en magnet, ingen spon.... men sponet ligger vel i bunnen tenker jeg, om det er noe.... er det en lurere måte å gjøre dette på eller må jeg ut med akslene og skru av hele "carrier" saken?

edward
Curious
Curious

Post by edward » Sun May 29, 2016 16:37

ja..... jeg demonterte jeg.... ingen spon inni diffen heller, jeg vet da søren hvoran jeg skal se etter feil inni der heller :)
nå er det mye som er demontert og få svar haha

289
Interested
Interested

Post by 289 » Sun May 29, 2016 19:30

når det gjelder girkassa ser du nok mye på farge i olja og om det er metall i bunnpanna på kassa samme opreasjon som om du bytter filter og olje på kassa. er det ikke spon her må det være noe annet. Det skal nå være mulig å demontere bakhylsa dersom du demonterer speedometerwiren. glidelagret og simmring kan nå presses ut. Husk å være veldig forsiktig så det ikke kommer urenheter inn i kassa di.
For å komme til på bakaksel må stikkaksler ut (en høyre og en venstre forskjellig lengde) så må alle 10 skruene på diffen ut. Det er ikke bestandig det bør være spon i diffen men en del kan leses ut fra mønstret på kronhjul pinne. ikke demonter interndeler på diffen uten å merke hvordan delene sitter sammen. et lagerhavari på diff uler i hele bilen særlig pinionlager som endrer inngrepsbilde.
Da du allerede har åpnet var du helt sikker på at klunking ikke var fra eksosrør eller kryss, sjekk også hjullagrene bak.
Det er også lurt å starte med en ting av gangen for å ungå mere demontering en nødvendig.

edward
Curious
Curious

Post by edward » Sun May 29, 2016 19:34

joda i prinsippet er jeg helt enig..... en ting av gangen er alltid lurt, men nå ser det ut som om bilen vil stå litt uansett pga gåen tannstangstyring... olja i bakaksel ville jeg bytte uansett, tenker jeg skal gjenge til en drenering i diffhset.... Jeg kan ta litt bilder av diffen og legge ut...

289
Interested
Interested

Post by 289 » Sun May 29, 2016 19:52

Da vil jeg anbefale å bruke en "sveisemutter" eller sveise på en mutte på innsiden. det blir lite gods å lage gjenger i. sjekk om det er slark i pinionlagret med håndkraft sideveis. ofte hvis det er kjørt over lengre tid med defekt pinionlager lar ikke lyden seg fjerne selv med nye lager. Har også vært ute for at et hjullager har spredd lyden. vi måtte kjøre med en person i kofferten for å lytte/ lokalisere

edward
Curious
Curious

Post by edward » Sun May 29, 2016 20:09

haha en mann i kofferten faktisk, da mangler dere bare spade! takk for fin fine tips! skal følges!

Post Reply