c4-hvine/klunkelyder

Har du et girkasse spørsmål ? Post det her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

289
Interested
Interested

Re: c4-hvine/klunkelyder

Post by 289 »

ok jeg tar hintet nå. men jeg prøvde bare å fortelle hvor vanskelig det e noen ganger å finne ut hvor slike lyder kan komme fra. men ulelydert kommer ofte fra drev som har feil inngrep pga slitasje, eller lagerbaner med slitasje/sår.

edward
Curious
Curious

Post by edward »

det var ikke noe hint..... jeg mente det jeg sa, jeg setter pris på all den hjelp jeg kan få, sånne inspill er topp! null hint, oppriktig taknemmelighet :)

289
Interested
Interested

Post by 289 »

1. Dette er ofte dyre reparasjoner derfor mener jeg at du bør være nermere 100 sikker på at det er kassa. du velger selv metode feks opp på bukk for å lytte.
2. Olja bruker å se ut som metallic lakk dersom det er metall på gang, svart olje tyder på messing i oja fra glidelager og svart gørr i panna.(ikke desom det er tatt hyppige olje skift for å prøve å fjerne lyd)
3. Dette er antagelse, men det er 2 planetgir med 4 små drev på. disse er opplagret med nålelager. dersom et av disse eller flere har stor slitasje i nålelager eller lagerhavari vil det endre inngrepsbilde på drevene som går mot hverandre og du får uling konstant. Du kan google c4 planetary gear så ser du hva jeg mener.
4.desverre finnes det ingen lett metode for å sjekke dette da må det nok åpnes, men hør med et automatkasse verksted. dette er ikke noe å begyne på dersom du ikke har med deg en med erfaring fra før.
5. Dersom kassa er overhalt og sammensatt av brukte deler som har vært gift med andre før (Planeter og solgir) kan kassa være ok funksjonsmessig men lyden blir du aldri kvitt.
Dette er som sagt hva jeg ville misstenke ut fra beskrivelsen, men det er nærmes umulig å svare på dette uten prøvekjøring.
Hør med feks RATS automatverksted, for jeg vil ikke lure deg til å gå på ei dyr overhaling unødig. Da det kan være annet som lager lyden.

edward
Curious
Curious

Post by edward »

supre tips, som jeg takker ydmykt for! jeg lurer litt på en AOD kasse, så mulig jeg bare bytter til det... litt basar å bare bytte til en ny brukt kasse, men jeg har harr lyst på en AOD, så dette kan jo være en slags unskyldning til å bytte, en slags tungvint feilsøking ;)
når det gjelder diffen er jeg ikke spess lei meg for at jeg åpnet den, olja var nok gått av med pensjon for 10 år siden.
det later til at du har god kontroll :) håper det er ok om jeg spør igjenn... form som dette er helt topp.... eneste jeg har skrudd på før var en (ikke slå.... hehe) mazda mx5, det er en litt annen verden ;) og automatkasser har jeg null erfaring med, som mye annet på denne nye bilen min (jeg har hatt den i 5år men de har gått med på å skru den sammen, det er vel litt av problemet, bilen var i deler da jeg fikk den og jeg vet ikke noe om tilstanden på komponenter :)

289
Interested
Interested

Post by 289 »

AOD kan være en fin løsning, men også ei overhalt kasse med kvitering med nyere dato. med AOD må du nok sansynligvis bytte utveksling
Men skal du pelle fra hverandre diffen for å overhale så ikke gjør dette uten å merke delene først, er det en orginal så har den en hvit eller gul merking der pinion og kronhjul ble satt sammen fra fabrikk. for all del mål baclash gjerne med dette punktet i inngrep som referanse og sett sammen på samme sted med samme baclash. noen av drevsetta er slik at de treffer samme tenner hele tiden. ikke tilbake på samme plass uling resten av tida dersom ikke de settes på samme sted de ble tatt ut. Men her anbefaler jeg deg også å ha med en til å assistere som har prøvd dette før, dersom du velger å prøve selv. uten erfaring må en gjerne "drepe" et par utvekslinger for å ha lært (erfaring).
Det er forøvrig mulig å kjøpe nettilgang eller dvd fra "bad shoe produktion" både for c4 og 9" her får du et godt innblikk før noe åpnes.

edward
Curious
Curious

Post by edward »

den diffen tror jeg blir litt mye i garasjen hos meg, den ser fin ut, og er ikke noe slakk sideveis noe sted.... selv om det hadde hvert fristende så får det i såfall bli en annen gang :) jeg har ikke hydr. presse eller micrometer heller :) nesten like greit å kjøpe delene, og så sende det bort is. fall, men penga rår, så det får bli en annen gang kanskje.... takk :)

Post Reply