TCP tannstang

Spørsmål angående styring og styreenhet postes her!

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: TCP tannstang

Post by Karmann »

I kveld har jeg vært hos vinkelmannen. En svært hyggelig opplevelse. Karen er helproff og superhyggelig! Bilen er ikke til å kjenne igjen. Bilen ble veldig mye bedre da tannstanga ble montert og VELDIG mye bedre når vinkelmannen hadde gjort sin magi. Turen hjem var ren og skjær nytelse :-)

Tusen takk for flott jobb Lars-Erik!!
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 507
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: TCP tannstang

Post by mroed »

Høres bra ut, det blir en helt annen bil med tannstang :) Og dere er heldige som har vinkelmannen relativt lett tilgjengelig "der nede", hehe
Vet du hvilke vinkler som ble brukt?
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: TCP tannstang

Post by Karmann »

Nå ligger utskriften igjen i bilen men verdiene er ca +4,5 caster, -1 camber og 1.7 toe-in
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 507
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: TCP tannstang

Post by mroed »

Takk :) Spørs om jeg ikke skal prøve litt mer caster neste gang.

Noen som har tannstang og shelby/arning-drop og har tanker om det påvirker verdiene?
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

grogei
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1198
Joined: Sun Apr 06, 2008 04:51

Re: TCP tannstang

Post by grogei »

Har drop og tannstang styring,

men med med justerbar øvre arm, er det som en lek å justere forstillinga. kontra chimming

så slipper man også den evendelig smøringa av foringer, for å forhindre gnelling

har ikke full coil over, kun denne øvre armen
Attachments
mdmp_1102_11_+tcp_front_coilover_suspension_kit+_install_new_upper_control_arms[1].jpg

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: TCP tannstang

Post by Karmann »

Jeg har ikke shelby drop....enda. Kommer nok til å gjøre det etterhvert men er foreløpig litt usikker på om jeg skal borre nye hull eller bruke armer med innebygd drop slik som Grogrei viser. Litt skeptisk til uniballs da de blir fort slitt til gatebruk(tidligere erfaring). Selv de med uniballsene med gummitetninger viser seg og ha en evne til å spise sand.
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

vinkelmannen
Interested
Interested
Posts: 185
Joined: Wed Dec 01, 2004 20:33
Location: Mogreina

Re: TCP tannstang

Post by vinkelmannen »

mroed wrote:Takk :) Spørs om jeg ikke skal prøve litt mer caster neste gang.

Noen som har tannstang og shelby/arning-drop og har tanker om det påvirker verdiene?


Det er bare å droppe armene..... Gjør underverker for geometrien din! Jeg har tilgode å møte en Musse som ikke har trivdes med det....:)
...# 9.....
www.forstillingspesialisten.com
66 Hardtop, nesten original

vinkelmannen
Interested
Interested
Posts: 185
Joined: Wed Dec 01, 2004 20:33
Location: Mogreina

Re: TCP tannstang

Post by vinkelmannen »

Karmann wrote:I kveld har jeg vært hos vinkelmannen. En svært hyggelig opplevelse. Karen er helproff og superhyggelig! Bilen er ikke til å kjenne igjen. Bilen ble veldig mye bedre da tannstanga ble montert og VELDIG mye bedre når vinkelmannen hadde gjort sin magi. Turen hjem var ren og skjær nytelse :-)

Tusen takk for flott jobb Lars-Erik!!


Bare hyggelig det vet du! Kjør og kos deg masse med bilen i sommer....:)
...# 9.....
www.forstillingspesialisten.com
66 Hardtop, nesten original

vinkelmannen
Interested
Interested
Posts: 185
Joined: Wed Dec 01, 2004 20:33
Location: Mogreina

Re: TCP tannstang

Post by vinkelmannen »

mroed wrote:Høres bra ut, det blir en helt annen bil med tannstang :) Og dere er heldige som har vinkelmannen relativt lett tilgjengelig "der nede", hehe
Vet du hvilke vinkler som ble brukt?


Finner du et verksted med en dugelig forstillingsmaskin og noen mustanger å justere så tar jeg meg en tur jeg....:)
...# 9.....
www.forstillingspesialisten.com
66 Hardtop, nesten original

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 507
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: TCP tannstang

Post by mroed »

vinkelmannen wrote:
mroed wrote:Takk :) Spørs om jeg ikke skal prøve litt mer caster neste gang.

Noen som har tannstang og shelby/arning-drop og har tanker om det påvirker verdiene?


Det er bare å droppe armene..... Gjør underverker for geometrien din! Jeg har tilgode å møte en Musse som ikke har trivdes med det....:)


Jepp, har igrunn planlagt det i lengre tid, men har som regel dukket opp ett eller annet som jeg har prioritert høyere :roll:


vinkelmannen wrote:
mroed wrote:Høres bra ut, det blir en helt annen bil med tannstang :) Og dere er heldige som har vinkelmannen relativt lett tilgjengelig "der nede", hehe
Vet du hvilke vinkler som ble brukt?


Finner du et verksted med en dugelig forstillingsmaskin og noen mustanger å justere så tar jeg meg en tur jeg....:)


Hehe, høres fristende ut! ;) Men nå har jeg faktisk kjøpt meg en John Bean Visualiner som jeg skal leke meg med, ikke siste mote men regner med det er mer enn dugende nok for mitt bruk 8)
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

vinkelmannen
Interested
Interested
Posts: 185
Joined: Wed Dec 01, 2004 20:33
Location: Mogreina

Re: TCP tannstang

Post by vinkelmannen »

mroed wrote:
vinkelmannen wrote:
mroed wrote:Takk :) Spørs om jeg ikke skal prøve litt mer caster neste gang.

Noen som har tannstang og shelby/arning-drop og har tanker om det påvirker verdiene?


Det er bare å droppe armene..... Gjør underverker for geometrien din! Jeg har tilgode å møte en Musse som ikke har trivdes med det....:)


Jepp, har igrunn planlagt det i lengre tid, men har som regel dukket opp ett eller annet som jeg har prioritert høyere :roll:


vinkelmannen wrote:
mroed wrote:Høres bra ut, det blir en helt annen bil med tannstang :) Og dere er heldige som har vinkelmannen relativt lett tilgjengelig "der nede", hehe
Vet du hvilke vinkler som ble brukt?


Finner du et verksted med en dugelig forstillingsmaskin og noen mustanger å justere så tar jeg meg en tur jeg....:)


Hehe, høres fristende ut! ;) Men nå har jeg faktisk kjøpt meg en John Bean Visualiner som jeg skal leke meg med, ikke siste mote men regner med det er mer enn dugende nok for mitt bruk 8)


John Bean Visualiner ja.....god-maskin det! Får si fra om du trenger et lynkurs i software på den. Kan den ut og inn, lage egne profiler og lignende....:)

(Har justert et godt 4 sifret antall biler på min!)

At den er "gammel" er vel å overdrive....visste du at om du kjøper en splætt ny Visualiner 3D så er det fremdeles samme programvaren som følger med, det er bare målemetode/Hode som er forskjellig.
...# 9.....
www.forstillingspesialisten.com
66 Hardtop, nesten original

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 507
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: TCP tannstang

Post by mroed »

vinkelmannen wrote:
mroed wrote:
vinkelmannen wrote:
mroed wrote:Takk :) Spørs om jeg ikke skal prøve litt mer caster neste gang.

Noen som har tannstang og shelby/arning-drop og har tanker om det påvirker verdiene?


Det er bare å droppe armene..... Gjør underverker for geometrien din! Jeg har tilgode å møte en Musse som ikke har trivdes med det....:)


Jepp, har igrunn planlagt det i lengre tid, men har som regel dukket opp ett eller annet som jeg har prioritert høyere :roll:


vinkelmannen wrote:
mroed wrote:Høres bra ut, det blir en helt annen bil med tannstang :) Og dere er heldige som har vinkelmannen relativt lett tilgjengelig "der nede", hehe
Vet du hvilke vinkler som ble brukt?


Finner du et verksted med en dugelig forstillingsmaskin og noen mustanger å justere så tar jeg meg en tur jeg....:)


Hehe, høres fristende ut! ;) Men nå har jeg faktisk kjøpt meg en John Bean Visualiner som jeg skal leke meg med, ikke siste mote men regner med det er mer enn dugende nok for mitt bruk 8)


John Bean Visualiner ja.....god-maskin det! Får si fra om du trenger et lynkurs i software på den. Kan den ut og inn, lage egne profiler og lignende....:)

(Har justert et godt 4 sifret antall biler på min!)

At den er "gammel" er vel å overdrive....visste du at om du kjøper en splætt ny Visualiner 3D så er det fremdeles samme programvaren som følger med, det er bare målemetode/Hode som er forskjellig.


Oh, det tilbudet skal du ikke se bort ifra at jeg benytter meg av!! :D
Det er en del på planen for sommeren, men jeg skal i hvert fall få testet den før ferien er over, tror jeg må få sjekket spissingen etter jeg byttet et endeledd, og mulig teste å øke caster litt. Så får vi se om jeg rekker å ta shelby/arning droppet eller ikke med justering etter det.
Hvor viktig er det å ha rattlås? Det var nemlig det eneste som ikke fulgte med...

Jeg trodde virkelig at den var mer utdatert enn det til tross for at det er en V5 fra år 2000, så det var jo meget hyggelig å få høre. Og så fikk jeg den til en røver-pris også, eneste grunnen til at de byttet var at de kunne spare så mye tid med 3D, sa de på Toyota verkstedet i hvert fall...
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

Post Reply