Tannstang

Spørsmål angående styring og styreenhet postes her!

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Tannstang

Post by Aadalsbrug Mustang »

Skal bestille tannstang i vinter hadde jeg tenkt. :)

Er det noen som har kjøpt eller har erfaring med Steeroids rack kit?

Må velge en av de mange som leverer disse kittene. :-k

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 507
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: Tannstang

Post by mroed »

Om jeg husker riktig, så er det praktisk talt dette jeg har, bare at de kaller seg Aeroform :)
Tror det er skrevet litt om de før her på forumet også. Etter litt om og men er jeg i hvert fall svært fornøyd med mitt. Men husk å kjøp "seals it" slik at leddene varer litt lenger enn 1 år ;)
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: Tannstang

Post by Aadalsbrug Mustang »

Okay. :D

Kjøpte du et kit med steering column, eller rattstamme på norsk da. :wink:

Lurer på om ikke det er både enklere og bedre å få skiftet alt. Åsså er vel den rattstammen fra dem med tilt lurer jeg på.
Denne tannstangen monteres vel uten å fjerne avstivningen?

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 507
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: Tannstang

Post by mroed »

Jeg kjøpte først uten rattstammen, men angret vel litt på det i etterkant siden det var litt utfordrende å få brukt den gamle stammen - det endte med at jeg kjøpte en tilt-rattstamme noen måneder etter - så vil absolutt anbefale å ta alt i samme slengen. Men jeg fikk et problem med blinklysmekanismen til den nye rattstammen relativt raskt, virker som plasten i den nye var alt for myk, så jeg byttet litt av innmaten i den nye rattstammen tilbake til det gode gamle. Vet ikke om det er vanlig eller ikke, men slik var det i alle fall på min Ididit stamme.

Tannstangen monteres i samme festene som brukes til styresnekken, så det eneste du fjerner er alt som har med gamle-styringen å gjøre.
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

grogei
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1198
Joined: Sun Apr 06, 2008 04:51

Re: Tannstang

Post by grogei »

Hei

Nå vet jeg ikke helt hva årstal du har på bilen og hva steoride kit su ser på
men vet dem selger samme som dette kina porduktet, som er laget av plast

viewtopic.php?f=19&t=10033


I etterpåklokskap har jeg søkt mye på nettet i hele værden, pratet med folk som har diverse rack and pinion kit og det er mange som på en eller annen måte har vært plaget, lekasje,kniper,lager ulyd osv
trudde lenge at TCP rack and pinion var noe av det beste, men etter å ha søkt litt der, er det mange som plages med at de støyer en del.

Min klare favoritt er http://www.borgeson.com/mustang.html
Kjører med det no, og er kjempe fornøyd, ser orginalt ut og utrolig fin å kjøre + at jeg enda ikke har funnet noen som har problem med utstyret

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: Tannstang

Post by Aadalsbrug Mustang »

Takk for svar Grogei. :)

Jeg har 67 HT

Men fikk du aldri det Unisteer kittet ditt til å fungere?
Ser at mroed kjører med et sånt kit.

Jeg vurderer tannstang fra Steeroid. Dette kittet:

http://cmc.speeddirect.com/items.asp?Cc ... =0&Tp=&Bc=

Vet at det er bare positive ord om Borgeson, men tenkte det kanskje var fordi de aller fleste har gått for det pga prisen.

Litt også fordi Steeroid mener jeg kan få det til å fungere med mitt originale clutch stag opplegg da jeg har manuell kasse. Skal jeg gå for Borgeson så må jeg bygge om til hydraulisk eller wire clutc. Borgeson har laget et adapter stag for 65/66 men ikke 67. Da ryker det på noen ekstra kostnader der pluss at jeg tror ikke Hydraulisk eller wire clutch vil passe på min originale bellhouse som sitter på en BW T10 kasse da disse clutch ombyggingssettene er laget for nyere girkasser ala T5 ? Legger jeg sammen denne kostnaden sammen med at resten av forstillingen også må fornyes så er jeg nok godt oppå hva dette Steeroid kittet koster, som også har en tilrattstamme i kittet. Men spørsmålet er jo om dette er noe brukbart??? jeg blir jo veldig skeptisk etter det du skriver. :-k

Vet ikke om noen har prøvd kittet jeg tenker på her.
Lurer også på om hvordan forskjellen på kjøreegenskapene mellom tannstang og Borgeson egentlig er.

Ganske i tvil :-?

grogei
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1198
Joined: Sun Apr 06, 2008 04:51

Re: Tannstang

Post by grogei »

Jo fikk det til å funke etter noen lapper i maskinering av ny deler til innmaten, nå er bilen solgt, så er ikke sikker hvor lenge det varte, håper det funker enda.
det kitet som du ser på er en del bedre en det jeg valgte, (men ganske likens innmat) har lest at endeleddene slites ganske kjapt ut, men det vil variere hvor mye du kjører, hvor dårlige veia og hvor mye støv osv.
men generelt mange svært fornøyde brukera.

Ok du er i den girkasse knipen, ja da er det ikke lett,

User avatar
ponypower
Curious
Curious
Posts: 5
Joined: Fri Jan 30, 2009 13:19

Re: Tannstang

Post by ponypower »

jeg har også sett på borgeson. og etter som jeg har skjønt så er den større utvending. og det ofte blir problemer med headers. grogei vet du hvor mye lengre borgeson snekka måler fra, innerskjermen mot blokka ?
67HT-BOSS 347-

FF3TD
Curious
Curious
Posts: 21
Joined: Sat Apr 14, 2012 20:40

Re: Tannstang

Post by FF3TD »

http://www.classicperform.com/, har og bjynt med styresnekker, de reklamerte med d på sema.

Utvekslingen tror eg va ca 14:1, mot flaming rivers 16:1 .

Vet ikkje ka borgeson har.

User avatar
mroed
Interested
Interested
Posts: 507
Joined: Wed Jan 28, 2009 01:23
Location: Trondheim

Re: Tannstang

Post by mroed »

Det jeg kjører med er fra Aeroform, som er rimelig likt Steeroid
Aeroform:
Image

Steeroids:
Image

Sleng på slike, Seals it, og endeleddene vil vare rimelig mye lenger :)
Image
'67 Hardtop - Astro A5 5-speed, 4.11 Trac Lock, Power disc, Power R&P, Magnaflow 2.5"

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested
Posts: 181
Joined: Tue Mar 10, 2009 00:27
Location: Hamar

Re: Tannstang

Post by Aadalsbrug Mustang »

Ja det ser rimelig likt ut. :)

Hvordan synes du dette er å kjøre med da?
Har du oppdaget noen problemer med dette oppsettet?
leser at svingradius blir noe mindre med tannstang er
det noe du har opplevd som et problem?
Hvordan er stabiliteten i høyere hastigheter?

grogei
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1198
Joined: Sun Apr 06, 2008 04:51

Re: Tannstang

Post by grogei »

ponypower wrote:jeg har også sett på borgeson. og etter som jeg har skjønt så er den større utvending. og det ofte blir problemer med headers. grogei vet du hvor mye lengre borgeson snekka måler fra, innerskjermen mot blokka ?


skal måle, men er ikke gode plassen mellom headers og snekka, noen få mm. så kan nok fort få problemer der

klipp og lim fra hjemme siden demmes 16:1 i utveksling

If you want to add headers to your 289/302 with Borgeson Power Steering our shop recommends using Tri-Y headers. Larger diameter headers may have clearance issues.

så med z baren din og andre usikkerheter hadde jeg kansje kjøpt tannstang.

Post Reply