Bygge om til servostyring 67 mustang?

Spørsmål angående styring og styreenhet postes her!

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
thomasd
Curious
Curious

Bygge om til servostyring 67 mustang?

Post by thomasd »

Hei .
Lurer litt på og bygge om til servostyring på min 67 mustang ht.
Jeg fikk vite at jeg måtte finne en plate med nummer på som skal sitte på styresnekka for og få riktig type servo.
Jeg klarer ikke og finne den plata noen som vet hvor den skal sitte evt legge ut et bilde?

Lurer også på hvor jeg kan få kjøpt et komplett ombygging sett til en grei pris?
1967 ford mustang hardtop.

thomasd
Curious
Curious

Re: Bygge om til servostyring 67 mustang?

Post by thomasd »

Jeg har 4 trins manuelt gir må jeg ha en spesiell type til biler med manuell da?

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Har du stag, wire eller hydraulisk overføring fra pedalen til gearkassa?

mener et er problem vist du har stag

T-K
Interested
Interested

Post by T-K »

Må bygge om clutch til hydraulisk eller "cable" ( wire ) om du skal bruke Borgeson på manuell bil, funker ikke med original stag .

Tror ikke jeg personlig ville bygget fra manuel styring til original servo som er levert til disse.....er ikke mye og skryte av:), så Borgeson er en god oppgradering, men som sgt det blir litt mer mikk-makk når du har manuell kasse.

thomasd
Curious
Curious

Post by thomasd »

Jeg har stag dessverre. Vil helst slippe og ta ut girkassa igjen clutshen er nettopp blitt byttet. Er det egene sett som passer biler med manuell og stag.

Hvor lønner det seg og kjøpe servostyring? i norge koster det rundt 12 tusen har jeg funnet ut og det synes jeg er ganske dyrt.

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Da må du kjøpe rack and pinion, vist du ikke vil kjøpe orginal (noe jeg anbefaler deg å holde deg unna)
prisen er som regel best i USA, men er vanskligere med reklamasjon og slike ting, kjøper du oss ponyparts i Norge, får du fagmessig og god hjelp.

Jeg har selv prøvd 3 levrandører av rack and pinion, med ymse erfaringer, noe er bra kvalitet, noe er skikkelig dårlig kina vare, googler man merkene på nette, så finner du altid noen som er fornøyd og du finner altid noen som er missfornøyd.

Hva merke ser du på til 12.000kr

thomasd
Curious
Curious

Post by thomasd »

Usikker på hvilke merke dette var men ponyparts sa at ca pris på servo var det. De måtte vite hvilke type jeg hadde, og jeg måtte finne en tagg på snekka med et nummer på for og få riktig. Jeg har ikke funnet tenne taggen.

Hvilke pris er det mulig og få sånt til i norge?

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Vet du om det er rack and pinion (tannstag styring) eller orginal sylinder og styreventil?

Rack and pinion av billigste merke ligger på ca 1400 dollar, med servopumpe og alt. + frakt og MVA

thomasd
Curious
Curious

Post by thomasd »

Så totalt med frakt blir det nesten like dyrt og kjøpe i utlandet med frakta?

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Ja det er jo spørs hva produkt ponyparts skal selge deg.

Aadalsbrug Mustang
Interested
Interested

Post by Aadalsbrug Mustang »

Jeg betalte ca 15000,- for komplett sett fra Speed Direct, altså Steeroid tannstang sett med frakt gjennom Jetcarrier og moms. Dette inkluderte da komplett tannstang, Ididit tilt rattstamme i krom, servopumpe med brakett og slanger.

Jeg var litt uheldig med noe av det jeg fikk derfra, for det første var en overgang mellom rattstamme og tannstanga feil, men ikke noe problem for etter 6 dager stod UPS på døra med riktig del. Etter å ha montert alt og fikk igjen bilen fra forstillings kontroll merket jeg en liten dødgang i tannstanga, da sendte de meg ny tannstang uten spørsmål og uten krav om å returnere den andre.
Alt i alt så langt så virker iallefall dem seriøse. Nå vet ikke jeg hvordan andre Rack and pinion sett er men jeg synes dette virker solid og bra med justerbare endeledd og endeledd stenger for å eliminere bump steer.

Jeg har også 4 trinn manuell, så etter mye frem og tilbake så fant jeg ut at Borgeson ble for mye ombygging med tanke på clutch for at det skulle lønne seg, selv om Borgeson har fått masse skryt. Det blir også en liten tilpasning jobb med tannstang, men ikke så ille.
Den braketten nede på ramma som clutch armen sitter i må flyttes opp for å gi plass til tannstang overføringen.

Post Reply