en liten Bulletin mustang 65

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Karmann
Interested
Interested

Re: en liten Bulletin mustang 65

Post by Karmann »

Hele greia er ikke veldig gunstig konstruksjonsmessig sett. Se for deg et hardt slag horisontalt på hjulet på siste bildet. Leddet der hvor styrestaget er festet på senterstaget vil få en betydelig kraft oppover som igjen vil føre til dramatiske bøyekrefter i området der hvor de to boltene fester senterstaget til tannstanghuset(via den plastbraketten som har sprukket). Om du tenker deg et snitt igjennom staget akkurat der bolten(e) går igjennom er det ikke rare godset som skal ta opp de kreftene. Jeg finner det ikke igjen nå men jeg har sett bilder på nettet av brukne slike senterstag som har røket akkurat ved boltene.
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Helt enig at det ikke ser så bra ut, derfor blir den nå modifisert

kan garantere at denne ikke har fått noen slag. og når jeg sammenligner med mange andre kjente levrandører, er dem desverre laget ganske lik

Trur egentlig jeg kunne laget brukt opp internett, med å skrevet om drit deler som jeg har kjøpt til mustang :)

vist andre kommer over noen erfaringer, så må dere bare skrive, så kansje vi alle slipper å gå i samme felle som meg :D

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Jeg sier ikke at du har fått slag i hjulet men med den veistandarden som er rundt omkring så er det ikke utenkelig at man får det :-)
Jeg har også lagt merke til at flere tannstangleverandører bruker tilsvarende løsning og det syns jeg faktisk er betenkelig.
Selv valgte jeg, etter først å ha kjøpt en Unisteer stang, en tannstang fra TCP som i mine øyne er bedre konstruert med tanke på kraft X arm. At Unisteer stanga i tillegg passet dårlig til min bil hjalp ikke lissom.

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

kjører ikke tcp med nesten samme løsning, altså indre indeledd montert mot en brankett og ikke i enden av tannstanga
bare litt annerledes spacer. ?

lager ny spacer i fly alu. CNC benk

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

TCP bruker en litt annen løsning. De har større avstand mellom de 2 festeboltene, noe som minker momentarmen. I tillegg bruker de en u-kanal istedenfor senterstag. Denne kanalen er høyere(bredere) enn diameteren på staget og overfører derfor kreftene mer gunstig.
Mulig jeg er litt over gjennomsnittet opptatt av slikt men siden jeg i mange år har jobba, og fortsatt jobber, som konstruktør så blir man nok litt opphengt i sånt :-)

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Jupp ser at dem har større avstand mellom boltene, så det hjelper nok en god del

men hvordan kan en u-kanal overføre sideveis krefter bedre en et rør, bør jeg bytte ut det røret med en hjemmelaget u profil?
eller skal jeg bare la det være.

Ble iværtfall helt stilt når dem i USA fikk mailen med bilder :D så der forsvann vell den lifstid garantien :)
Attachments
tcp.jpg

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Jeg prøvde meg på en liten skisse her men jeg vet ikke hvor vellykket det ble....
Skissen prøver å vise et Unisteer senterstag og en TCP U-kanal side om side, snittet igjennom ett av bolthullene.
Dimensjonsmessig er det sånn ca slik men proporsjonene er ihvertfall tillnærmet slik.
Senterlinja mellom bolthullene er den blå streken.
Belastningen ved slag på hjulet er illustrert med røde piler.
De gule linjene illustrerer avstanden fra senterlinja og ut til kanten på stag/kanal.

Man ser at avstanden er mye større ved bruk av TCP U-kanal ift Unisteer stag. For å si det veldig forenklet så er større avstand bedre i dette tilfelle da utbøyning(og tilslutt brudd) vil bli redusert jo større denne avstanden er. Avstanden fra senterlinja og ned er like viktig som opp slik at hullet til bolten bør være symmetrisk. I dette tilfelle er det trykk-krefter på oversiden og strekk-krefter på undersiden.

Jeg er ikke veldig god til å forklare ting men jeg håper jeg fikk fram det jeg mente :-)
Attachments
tannstang.JPG

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Godt forklart =D> men slik jeg fårstår det, vil ikke dette staget ha noe å si på kreftene inne på selve bolten, kun for å forhindre at man bøyer selve røret/uprofilen. fårstår jeg deg riktig?

Mens avstanden mellom boltene har stor innvirkning på kreftene inn på boltene

I mitt tilfelle var det ikke røret som ble ødelakt, men ser utentvil forbedringspotensialet :D

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Ja da er vi enig :-)

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

we have not had failure with this part. It is machined steel NOT PLASTIC! At any rate we will warranty the part (fix the broken part) , however, you have to pay shipping on the rack and pinion both ways.

dem har skikkelig rart stål i usa. :D

Karmann
Interested
Interested

Post by Karmann »

Jeg har i årenes løp oppdaget at det er MYE som er som er rart i USA.
Det koster jo en hel del å sende den tannstanga fram og tilbake. Litt rart at de ikke bare kan sende en ny bit når du viser de bilder av hva som er galt.

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Ny dag nye muligheter, røk stålspunnen slange mellom pedal og girkassa

http://www.moderndriveline.com/catalog/ ... _slave.htm,

erferingsmessig er garantien i usa, vekke når varen er ute av butikken, men har sendt dem mail, så får vi se.

Ny slange blir laget lokalt

Post Reply