Anbefalt sperre

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
tom@madael.com
Interested
Interested

Anbefalt sperre

Post by tom@madael.com »

Jeg her en 66HT med 8" uten sperre og vurderer å få meg sperre. Etter vinderens motoroppgradering skal det være rundt 350HP i motoren nå, på 5 trinns Tremec kasse.

Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre med bakakselen for å få sperre?
Beholde 8" 'eren eller oppgradere til 9" i samme slengen.

Jeg hadde ikke tenkt å bruke veldig mye penger på dette, men bilen er såpass strøken at det er verdt å bruke litt penger på den om nødvendig.
1966 HT - 5.0 EFI GT 40 Cobra
5 trinns Tremec
Edelbrock topper m. #24 dyser
JBA Headers
RRS tannstang
Griffin alu. radiator
17"x7" Billet Spesialities Vintec
Retrosound + Orion
http://amcar.madael.com

289
Interested
Interested

Re: Anbefalt sperre

Post by 289 »

Du må vel peile inn om du skal kjøre med sliks o.l 8" er ikke å anbefale til stripekjøring.
Dersom du har tverribba hus på 8" er det ikke noe å satse på. Du bør minimum ha vaffelhus med ARP pinner til hovedlagrene (12,9 stål). sperre så er jeg fornøyd med truetrack da slipper du å overhale clutchpakke og tilsette friksjonsmiddel. Skal du bruke de stikakslene du har? Slitte splines og du får fort et problem.
Kostnadsmessig er delene til 8" og 9" ganske like men 9" har et mye større utvalg i deler til herjing og er sterkere fra utgangspunktet.

tom@madael.com
Interested
Interested

Post by tom@madael.com »

Høres vel ut som det er like greit å skaffe seg en 9'er om jeg først skal gjøre en oppgradering.
Det står mye rart på div. forum, er det riktig at jeg bør holde meg unna 9" som ikke er N merket?

Jeg har egentilig ikke peiling på hva slags stikkaksler jeg har, er det en måte og finne ut av det uten å demontere først?
Hva er anbefalt minstemål på stikkakslene?

Må jeg se etter noe spesielt for at det skal passe på 66 Mustang, eller passer alle 9 tommere liksom?

Om noen har en komplett 9" med sperre (truetrack) og stikkaksler som er bolton på 66 mustang, så er jeg intressert.
Helst i Oslo/Akershus området.
1966 HT - 5.0 EFI GT 40 Cobra
5 trinns Tremec
Edelbrock topper m. #24 dyser
JBA Headers
RRS tannstang
Griffin alu. radiator
17"x7" Billet Spesialities Vintec
Retrosound + Orion
http://amcar.madael.com

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Stikkakslene må tas ut, få en som har peiling til å se på slitasje. Vanlig å oppgradere til Mooser. Stikkakslene er like på 8" og 9" men forskjellig lengder etter årsmodell p.g.a lengdeforskjellpå akselhylsene. GKN kan justere lengden derom den er feil.
Om du velger 8" eller 9" kommer an på hva du skal bruke det til / hvilke planer du har på sikt.
9" det er huset som er merket WAR som ikke er så sterkt, men kan byttes

Mustang1
Interested
Interested

Post by Mustang1 »

Du får 9" som passer rett på 65/66.
Har slik på min med truetrack.Herjet i 2 sesonger med gateslick`s på vanlig asfalt uten trøbbel (T5 manuell)
Med skikkelig feste knakk stikkakselen tvert.På video`n ser du hvordan originalen ser ut :lol:
Har Moser aksler nå og skulle satt i det mye før....mye tightere og bedre å kjøre nå!
http://youtu.be/21_D_0qPYkI

:mrgreen:

Post Reply