Ny "klump" ?

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
OlaA
Curious
Curious

Ny "klump" ?

Post by OlaA »

Heisann !

Jeg har hatt bilen inne til litt rep av et par saker og oljeskift på motor,girkasse og bakaksel
Oljelekkasjen på min bakaksel skyldes at det var brukt feil simringer !! Jeg kjøpte jo nytt og satte inn men det ble selvfølgelig helt feil
da jeg tok de gamle med til butikken :) Jaja,det var de pengene ! Diffen bør overhales eller byttes ut med noe nytt,det er litt uling der bak så .. !
I dag er det en 3.50 utveksling med LS som sitter der.Hva skal man kjøpe ? jeg vil ha en med en eller annen type av sperrefunksjon.
Det er heller ikke oljepåfyllingsplugg på aksel eller diff,må inn via stikkaksel.
Jeg vil nok også lage et par svarte streker i asfalten men det blir ikke en vanlig "oppførsel" fra min side :mrgreen:
Hva sier dere som har byttet-/overhalt diff ? ny eller .. ? og hvilken utveksling til vanlig kjøring (cruising) ?
Mvh OlaA
1969 Mustang Mach 1
-_-_-_-_-_

Assumption is the mother of all fuckups

67GT390
Interested
Interested

Re: Ny "klump" ?

Post by 67GT390 »

Kan du ikke bare kjøre til den gamle står i sju steiner? Du skal ha bra mye HK for å knekke en Ford bakaksel.

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Kjøper du en ferdig diff er det ikke noe problem å montere alt selv.Må nok påregne ca 10 lapper for ferdig diff. Har du 8" siden det ikke er påfylling? Nå er jeg ikke sikker på hva du mente med LS. Har du sperre fra før er det billigere å overhale eventuel,l lamellpakke, utveksling og lager. Har du ikke utført dette tidligere sett et bort eller ha med en som kan dette. det koster 1-2 utvekslinger før det sitter. Bytt eventuelt huset.
Det er vanskelig å få riktig oljemengde/ kontrollere olje når du ikke har påfylling. for mye olje gir lekasje til stadighet ut i bremsene og vasker ut fettet fra hjullagrene.
Over disk, egernimport, overhaling må du ta et regnestykke på selv
Husk: importerer du selv er det vanskeligere å klage.Noen leverandører bruker utvekslinger som uler uansett.
Overhale hos en seriøs her hjemm: kan deler velges ut fra erfaring

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Hei

Er du 100% på at det ikke er noe olje fylle plugg. alle mine 8 og 9 " har hadd fylle plugg. men dem har ikke avtappingsplugg

så det har jeg måtte laget med.

Jeg har fast service på 4 andre mustanger i område, de har også fylle plugg. Nivået skal sjekkes hver 6 måne, eller 1 gang i året, som jeg har avtale på.

Har vært borti noen andre biler, levert med 8" aksel, som ikke hadde nivåplugg. men ikke en Mustang. å håper jeg slipper det, for det må jo være fryktelig upraktisk #-o

Det var et skille rundt 1966- 1967 hvor fylle pluggen var plassert og mixer man deler fra forskjellige årganger, uten å tenke over dette, så kan man lage denne fellen. før 1967 bak i huset etter 1967 på selve currier. ca årstall. Husker ikke 100%

så tar man gammel type carrier og monterer på ny axel hus. ja da står man uten fylleplugg. kan ikke tenke meg at Ford har gjort det selv

Jeg kjøper som ofte mine senter seksjoner fra USA. kjenner en flink gammel mekaniker som bygger differ
Han kan man oppgi alt av dimensjoner man har på dekk, utveksling på gear osv. og ønsket slutt resultat. så anbefaler han en utveksling

Du finner han også på Ebay, jeg har sikkert kjøpt borti mot 10 differ oss fyren og vet mange som handler oss han

uten om ebay, når du han på tjrebert2@comcast.net

http://www.ebay.com/itm/331031058315

Er nok mange i Norge som også bygger, men jeg bestiller mye deler, så da lønner det seg ofte å bestille fra USA
Ellers kan sikkert ponyparts i Norge hjelpe deg.

OlaA
Curious
Curious

Post by OlaA »

289 , jeg mener dette Limited-slip differential

grogrei ,det er en Ford 9" men det er satt sammen av forskjellige deler-/årsmodell og da ble resultatet slik det er hos meg
Det er også en grunn til at et bytte kan være aktuelt og jeg har vurdert en lokal diff-helt for overhaling av "klumpen".

67GT390 ,Jeg er redd det skjer når jeg er ute på tur og tja da står man der da :?

Takk for svar :)
Mvh OlaA
1969 Mustang Mach 1
-_-_-_-_-_

67GT390
Interested
Interested

Post by 67GT390 »

Jeg har vridd av stikkakslinger, klippet mellomaksler, revet av motorfester og tatt kverken på flere clutcher. Men har aldrig vært i nærheten å ødelegge en Ford "klump". Har heller ikke hørt om andre som har klart det. Så jeg mener du kan være trygg. Fyll på tykk olje og kjør.

OlaA
Curious
Curious

Post by OlaA »

Det er fyllingsplugg der,sjekket opp det :-)
Bilen skal inn til diff-service til våren og det er ikke noe alvorlig galt der bak.Mest sannsynlig "bare" shimsfeil som han sa.
Mannen har satt opp en god del differ opp gjennom årene,over 500,så kunnskapen er der.
Det skal bli godt å få orden på det der !
Mvh OlaA
1969 Mustang Mach 1
-_-_-_-_-_

OlaA
Curious
Curious

Post by OlaA »

OlaA wrote:Det er fyllingsplugg der,sjekket opp det :-)
Bilen skal inn til diff-service til våren og det er ikke noe alvorlig galt der bak.Mest sannsynlig "bare" shimsfeil som han sa.
Mannen har satt opp en god del differ opp gjennom årene,over 500,så kunnskapen er der.
Det skal bli godt å få orden på det der !

Jobben er gjort ! Det ble en liten overraskelse da mekaniker åpnet klumpen,rust på kronhjul.Det er jo ikke så bra,det ville heller ikke ha gått så lenge før dette hadde utviklet seg.Demontert,rengjort og nytt kronhjul og alt satt sammen og justert opp.Nå kjører jeg rundt med en litt lavere utveksling 3.25 i stedet for 3.50 og det er helt stille bak der.Flink mann på Ådalsbruk som gjorde dette og det ble heller ikke så j***** dyrt.
Mvh OlaA
1969 Mustang Mach 1
-_-_-_-_-_

Post Reply