Utveksling og turtall

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
cab66
Interested
Interested
Posts: 123
Joined: Tue Sep 27, 2005 09:33
Location: Oslo

Utveksling og turtall

Post by cab66 »

Tilgi et muligens dumt spørsmål; Min 66-modell har original utveksling på 1:2,8 (tror jeg det er). Turtallet blir ganske høyt ved f.eks. 100 km/t. Er det noen måte å få det ned på uten å bytte til girkasse med overdrive?
cab66

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: Utveksling og turtall

Post by Karmann »

2,8 er allerede en av de mest langbeinte utvekslingen man fikk til Mustang. Hvilket turtall har du i 100 km/t?
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

cab66
Interested
Interested
Posts: 123
Joined: Tue Sep 27, 2005 09:33
Location: Oslo

Re: Utveksling og turtall

Post by cab66 »

Hei, har ikke turteller, så det vet jeg faktisk ikke. Bare at det virker litt "masete". Har forøvrig en Rally Pac som jeg trenger hjelp til å få montert korrekt. Redd for å feilkoble og ødelegge noe.
cab66

User avatar
Karmann
Interested
Interested
Posts: 337
Joined: Wed Mar 30, 2011 10:32
Location: Kongsberg

Re: Utveksling og turtall

Post by Karmann »

Siden du ikke vil bytte gearkasse så er det kun en mulighet igjen og det er utvekslingen i bakakselen og den er allerede av de mest langbeinte.
Du kan forsåvidt sette på større dekk og på den måten få ned turtallet noe men det kan være plassbegrensninger du må ta hensyn til.
'67 Fastback 390 S-code, 527 FE, T-56 Magnum 6-speed, TCP power r&p

cab66
Interested
Interested
Posts: 123
Joined: Tue Sep 27, 2005 09:33
Location: Oslo

Re: Utveksling og turtall

Post by cab66 »

Takk. Jeg får vurdere ny girkasse. Men det sitter langt inne siden C4-kassa jeg har nå er nyoverhalt og oppfører seg eksemplarisk ellers.
cab66

289
Interested
Interested
Posts: 481
Joined: Wed Apr 29, 2009 20:50
Location: østfold

Re: Utveksling og turtall

Post by 289 »

Du må ta med i prosjektet at du må gire om bakaksel og muligens korte inn mellomaksel som følgekostnader på aod. 3,55 til 3,80 fungerer meget bra På overdrive. Med 2,80 vil du ikke få brukt det ekstra giret annet en i nedoverbakker.

User avatar
Infected Mushroom
Lifestyler
Lifestyler
Posts: 2137
Joined: Sat Jan 29, 2005 04:29
Location: Stokke
Contact:

Re: Utveksling og turtall

Post by Infected Mushroom »

http://www.tremec.com/menu.php?m=154

Her finner du en app som du kan laste ned til mobilen din, med den finner du enkelt turtallet ditt i den hastigheten du vil.

Med 2.80 utveksling har du mest sannsynlig rundt 2200-2300 rpm (kommer litt ann på dekkstørrelsen), som jeg tror er helt vanlig å ha i den farten. Min egen mustang med T5 kasse, og min nåværende og forrige bruksbil har alle det samme turtallet på siste giret i 100 km/t. Som 289 over her sier, vil du ha noe lavere enn dette blir nok bilen din ganske lat på siste giret, og vil nok måtte gire ned uansett når du vil tråkke på litt.
Ponnyklubben
1965 HT
1965 Fastback

cab66
Interested
Interested
Posts: 123
Joined: Tue Sep 27, 2005 09:33
Location: Oslo

Re: Utveksling og turtall

Post by cab66 »

Takk for gode tips!
cab66

Post Reply