8" med trac.lok

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

User avatar
joben
Interested
Interested
Posts: 165
Joined: Wed Apr 23, 2008 21:21
Location: Lofoten

8" med trac.lok

Post by joben »

Hvilket lagersett må brukes til 8" med Traction-lok ? Skal bytte utveksling, og tenkte bytte opplagringer i samme slengen..
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

289
Interested
Interested
Posts: 481
Joined: Wed Apr 29, 2009 20:50
Location: østfold

Re: 8" med trac.lok

Post by 289 »

Mest vanlig med 1,780" innerdiameter, men dette bør du måle først. Selv om du ikke spurte om dette: Ikke kast den fjøra som holder støttelagret til pinionen. Dette er vanskelig å få tak i og følger ikke med i settene.

mustang r-916
Lifestyler
Lifestyler
Posts: 1882
Joined: Wed Jan 17, 2007 15:35
Location: Sunde i sula

Re: 8" med trac.lok

Post by mustang r-916 »

ring GKN unicardan....dem vet hva du skal ha...

User avatar
joben
Interested
Interested
Posts: 165
Joined: Wed Apr 23, 2008 21:21
Location: Lofoten

Re: 8" med trac.lok

Post by joben »

289 wrote:Mest vanlig med 1,780" innerdiameter, men dette bør du måle først. Selv om du ikke spurte om dette: Ikke kast den fjøra som holder støttelagret til pinionen. Dette er vanskelig å få tak i og følger ikke med i settene.

Antar du mener retaineren som ligger mot lageret ?
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

289
Interested
Interested
Posts: 481
Joined: Wed Apr 29, 2009 20:50
Location: østfold

Re: 8" med trac.lok

Post by 289 »

Alle 8" har 2,891" utvendig (yttre lagerbane) Innvendig er vanligvis 1,780 på diffbrems(Den delen med rullene) som presses på diffen.

De med standard åpen diff har 1,625" innerdiameter(Den som presses på diffen.
Kjøp lager av kjente merker. Jeg kan anbefale Timken og kjøp det som et sett.

User avatar
joben
Interested
Interested
Posts: 165
Joined: Wed Apr 23, 2008 21:21
Location: Lofoten

Re: 8" med trac.lok

Post by joben »

Det greieste er jo å demontere, måle for så og bestille. Men, mhht. shimsing av pinjong ; Når jeg monterer ny pinjong og kronhjul, så har jeg jo ingen referanse til tykkelse på shimsingen. Blir det bare prøving og feiling både med shims og sideveis justering av kronhjul ? Ser for meg MYE av/på med piniong carrier....
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

289
Interested
Interested
Posts: 481
Joined: Wed Apr 29, 2009 20:50
Location: østfold

Re: 8" med trac.lok

Post by 289 »

Ut i fra spørsmålet, har du prøvd dette før?
Det er satt opp mål på kronhjulet for dette.Prøv å ta mål med den orginale montert. Dersom du skal måle deg frem må du skru inn pinionsuporten med pinion montert uten shim og tiltrekkt med moment, samenlign så med det som er oppgitt på ringen.(målet er satt på som CD)Husk at også at lagerbukkene ikke er i senter av lagret.
Har du utstyr for å måle lagerforspenning på pinion? Har du kastklokke til å måle lagerforspenning på difflagrene?
Pinion må monteres med forspenning før innmåling starter.
Anbefaler å ha med en som har utført dette tidligere.

User avatar
joben
Interested
Interested
Posts: 165
Joined: Wed Apr 23, 2008 21:21
Location: Lofoten

Re: 8" med trac.lok

Post by joben »

Nei, dette blir den første. Har alt untatt verktøy for å måle forspenning.. Har kompiser som har tatt andre typer bakakslinger, så erfaring på området finns, om enn ikke merkespesifikt.. En gang må være den første, så erfaringer fra folk her på forumet er gull !
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

User avatar
69 convertible
Interested
Interested
Posts: 457
Joined: Wed Oct 12, 2005 22:36
Location: Lørenskog

Re: 8" med trac.lok

Post by 69 convertible »

Bestiller du dette fra Summit får du alt du trenger av opplagring til 8" med sperre inklusive 9" innerlager som du trenger når du monterer sperre. Brukte dette kite med timkenlager når jeg fikk satt på True-trac på min i høst. Koster 160$

Motive Gear RA310RASKT - Motive Gear Super Ring and Pinion Gear Installation Kits

Morten
Attachments
mgr-am20ik_w.jpg
mgr-am20ik_w.jpg (11.13 KiB) Viewed 4648 times

User avatar
joben
Interested
Interested
Posts: 165
Joined: Wed Apr 23, 2008 21:21
Location: Lofoten

Re: 8" med trac.lok

Post by joben »

Takk for tips ! Ser ut som det blir Mustangs Unlimited som supplerer. Må passe på å få endel ekstra "knask" når jeg først får pakke over fjorden !
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

User avatar
joben
Interested
Interested
Posts: 165
Joined: Wed Apr 23, 2008 21:21
Location: Lofoten

Re: 8" med trac.lok

Post by joben »

Merkelig nok er det 1,625" id på difflagrene...
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

User avatar
69 convertible
Interested
Interested
Posts: 457
Joined: Wed Oct 12, 2005 22:36
Location: Lørenskog

Re: 8" med trac.lok

Post by 69 convertible »

joben wrote:Merkelig nok er det 1,625" id på difflagrene...


Hvis du ikke har sperre fra før er det riktig, men skal du montere sperre må du ha 9" innerlager. Kan variere noe fra sperre til sperre, men det var i hvertfall den beskjeden jeg fikk.

Morten

Post Reply