Hjullager tetninger

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

User avatar
joben
Interested
Interested
Posts: 165
Joined: Wed Apr 23, 2008 21:21
Location: Lofoten

Hjullager tetninger

Post by joben »

Satt i garasjen og kikka litt... -pakkboksen til hjullagrene bak, ligger jo på innsida av hjullagret, og hos meg hadde det kommet fukt inn til lagret med skåret lager som resultat. I mitt hode tenker jeg at det hadde vært optimalt at pakkboksen hadde vært smalere og ligget utenfor lagret, og at lagret hadde vært smurt av diffolja...-eller ???
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

User avatar
bulan
Curious
Curious
Posts: 2
Joined: Mon Feb 26, 2007 22:31
Location: Katterjåkk, Sverige

Re: Hjullager tetninger

Post by bulan »

Låter rimligt det du säger. Tänkte på det nu när jag bytte lager och packboxar på min. Kanske blir det dålig smörjning med diffoljan eftersom det bara är ett par liter olja i "klumpen" och ingen oljepump.
Nu har man valt "Sealed Bearing" och då ska det inte komma in fukt i lagret. Det ska också vara 2 packningar på var sida mellan Banjo (axelhhus) bromssköld och de yttre plattorna (Retainer Plates)
Jag provade med axellager med o-ring som tätar mot diffoljan och då trenger man inte packbox. Vill man vara helt säker på att inte få olja ut i bromstrummorna kan man ha både och.
http://www.summitracing.com/parts/MSR-9507F/
Mvh.Mats Nilsson

mustang r-916
Lifestyler
Lifestyler
Posts: 1882
Joined: Wed Jan 17, 2007 15:35
Location: Sunde i sula

Re: Hjullager tetninger

Post by mustang r-916 »

snakket med noen proffer på fredag...GKN,dem sa at den innerste tetteringen skal bort viss du bruker et tett lager...som er vist i linken til Bulan

Crazy Horse
Interested
Interested
Posts: 217
Joined: Sun Apr 05, 2009 09:44
Location: Haugesund

Re: Hjullager tetninger

Post by Crazy Horse »

Stemmer nok det , jeg har det lageret og skal ikke bruke den innerste simmeringen, litt usikker om eg hadde fått plass og da denne ringen som sitter mellom simmeringen og lageret er noe tykkere (bygger mere innover) liksom.
1971 Ford Mustang Mach I 468c BBF (Crazy Horse)

User avatar
bulan
Curious
Curious
Posts: 2
Joined: Mon Feb 26, 2007 22:31
Location: Katterjåkk, Sverige

Re: Hjullager tetninger

Post by bulan »

Okey! Det var intressant att höra för själv hade jag tänkt att bruka de samma packboxarna i tillägg till Moser lager med o-ring när jag får mina nya 31 spline axlar men nu måste jag kanske tänka om och ta bort dom. Har inte målt om "ringen" är tjockare på Moser lagret än på det vanliga utan o-ring.
Mvh. Mats

Crazy Horse
Interested
Interested
Posts: 217
Joined: Sun Apr 05, 2009 09:44
Location: Haugesund

Re: Hjullager tetninger

Post by Crazy Horse »

her er ett bilde fra en av mine moser aklinger med lager og ring på plass , o ring er ikke satt på da bildet ble tatt.
husker ikke 100 % hvor stor forskjell det var men den nye ringen er minimum dobbelt så tykk hvis ikke mere.
Attachments
DSC_0114.JPG
1971 Ford Mustang Mach I 468c BBF (Crazy Horse)

mustang r-916
Lifestyler
Lifestyler
Posts: 1882
Joined: Wed Jan 17, 2007 15:35
Location: Sunde i sula

Re: Hjullager tetninger

Post by mustang r-916 »

skal ikke den o-ringen vær lengst ut :?: at du må snu lagere...mener det er slik på dem ny stikkakslingen fra Moser som jeg har kjøpt.... :roll: men kan sjekke dette nærmere :wink:

Crazy Horse
Interested
Interested
Posts: 217
Joined: Sun Apr 05, 2009 09:44
Location: Haugesund

Re: Hjullager tetninger

Post by Crazy Horse »

mustang r-916 wrote:skal ikke den o-ringen vær lengst ut :?: at du må snu lagere...mener det er slik på dem ny stikkakslingen fra Moser som jeg har kjøpt.... :roll: men kan sjekke dette nærmere :wink:



håper ikke det :)

vil tro den skal være nærmest olja hyl ut når du vet noe da :)
1971 Ford Mustang Mach I 468c BBF (Crazy Horse)

Crazy Horse
Interested
Interested
Posts: 217
Joined: Sun Apr 05, 2009 09:44
Location: Haugesund

Re: Hjullager tetninger

Post by Crazy Horse »

Crazy Horse wrote:
mustang r-916 wrote:skal ikke den o-ringen vær lengst ut :?: at du må snu lagere...mener det er slik på dem ny stikkakslingen fra Moser som jeg har kjøpt.... :roll: men kan sjekke dette nærmere :wink:



håper ikke det :)

vil tro den skal være nærmest olja hyl ut når du vet noe da :)

Vil tro det ikke spiller noen rolle , gidder ikke ta det av igjen nå iallefall.
1971 Ford Mustang Mach I 468c BBF (Crazy Horse)

grogei
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1198
Joined: Sun Apr 06, 2008 04:51

Re: Hjullager tetninger

Post by grogei »

Crazy Horse wrote:
Crazy Horse wrote:
mustang r-916 wrote:skal ikke den o-ringen vær lengst ut :?: at du må snu lagere...mener det er slik på dem ny stikkakslingen fra Moser som jeg har kjøpt.... :roll: men kan sjekke dette nærmere :wink:



håper ikke det :)

vil tro den skal være nærmest olja hyl ut når du vet noe da :)

Vil tro det ikke spiller noen rolle , gidder ikke ta det av igjen nå iallefall.


Du kan lene deg tilbake, lageret står rette veien

Crazy Horse
Interested
Interested
Posts: 217
Joined: Sun Apr 05, 2009 09:44
Location: Haugesund

Re: Hjullager tetninger

Post by Crazy Horse »

grogei wrote:
Crazy Horse wrote:
Crazy Horse wrote:
mustang r-916 wrote:skal ikke den o-ringen vær lengst ut :?: at du må snu lagere...mener det er slik på dem ny stikkakslingen fra Moser som jeg har kjøpt.... :roll: men kan sjekke dette nærmere :wink:



håper ikke det :)

vil tro den skal være nærmest olja hyl ut når du vet noe da :)

Vil tro det ikke spiller noen rolle , gidder ikke ta det av igjen nå iallefall.


Du kan lene deg tilbake, lageret står rette veien



Puhhh :arrow: :D
1971 Ford Mustang Mach I 468c BBF (Crazy Horse)

mustang r-916
Lifestyler
Lifestyler
Posts: 1882
Joined: Wed Jan 17, 2007 15:35
Location: Sunde i sula

Re: Hjullager tetninger

Post by mustang r-916 »

var og sjekket mine orginale moser akslinger,der er o-ringen ytters ut,men om dette har noen praktisk betydning vet ikke jeg.... [-o<

Post Reply