Justering av diff 9"

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Thon
Curious
Curious
Posts: 18
Joined: Sun Apr 10, 2011 21:35

Justering av diff 9"

Post by Thon »

Hei.

Jeg har en 9" bakaksel med Richmond sperre og Strange stikkaksler.
Dem som har montert diffen har hatt alt for mye backlash mellom kronhjul og pinjong. (nesten en halv runde på mellomaksel)

Lurte på om noen hadde mål på backlash, forspenn på lager osv.?
Tenkte jeg skulle plukke ut dette neste helg og få det riktig. Hvis noen bakaksel entusiaster vil være med så skrik ut :D


Takker på forhånd.

289
Interested
Interested
Posts: 481
Joined: Wed Apr 29, 2009 20:50
Location: østfold

Re: Justering av diff 9"

Post by 289 »

Du må ikke bli overaska hvis trusteskivene til de små dreva inne i diffen er "spist opp" da får du denne slakken.Dersom ikke diffen uler fra før merk kronhjul og pinion før demontering. sett på kastklokke mål lagerspreding noter dette. bruk måleur for å måle rotasjonmotstand på pinionlagret. Slik at alt kan settes sammen med samme moment som før og på samme plass. Har du ikke tilgang på. Er det ettermarkeds drevsett står det oppgitt BL på kronhjul (Back Lash) Mål også Bl før du demonterer noe som helst.
Kjenn etter om det er slakk i pinionlagret før du demonterer huset fra akselhylsa (opp og ned bevegelse når mellomaksel er fjernet. Dersom du ikke har prøvd dette før eller har tilgang på rett verktøy blir det billigere å sette bort selve jobben.

User avatar
70ht
Lifestyler
Lifestyler
Posts: 2003
Joined: Fri Dec 31, 2004 00:24
Location: Sandnessjøen
Contact:

Re: Justering av diff 9"

Post by 70ht »

Å få til riktig BL er i og for seg ikke noe vanskelig første gang. Men å få til riktig inngrepsbilde på tennene er vanskelig hvis du ikke vet hva du begir deg ut på. Her bør du ha lit bakgrunskunskaper og en bok forran deg. Ikke noe å anbefale å forsøke på å forklare over forumet steg for steg.
Men hvis det er snakk om å bytte planetdrev eller sperre så er det noe enklere.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Thon
Curious
Curious
Posts: 18
Joined: Sun Apr 10, 2011 21:35

Re: Justering av diff 9"

Post by Thon »

Jeg trenger bare målet på backlash. Har overhalt mange bakaksler før;)
Hvis målet på backlash står på kronhjulet så finner jeg det:)

289
Interested
Interested
Posts: 481
Joined: Wed Apr 29, 2009 20:50
Location: østfold

Re: Justering av diff 9"

Post by 289 »

Bl er mellom 0,008" og 0,015" desom det ikke står på drevet

Thon
Curious
Curious
Posts: 18
Joined: Sun Apr 10, 2011 21:35

Re: Justering av diff 9"

Post by Thon »

Thank you;)

289
Interested
Interested
Posts: 481
Joined: Wed Apr 29, 2009 20:50
Location: østfold

Re: Justering av diff 9"

Post by 289 »

Du fant feilen?

Thon
Curious
Curious
Posts: 18
Joined: Sun Apr 10, 2011 21:35

Re: Justering av diff 9"

Post by Thon »

Nei, har ikke fått kjørt bilen på verksted p.g.a. dårlig vær. Også tenkte jeg å kjøpe dem skivene ved solhjul og planethjul først. Greit å ha nå en først plukker opp.

Post Reply