Bakre drivaksling

Spørsmål angående bakaksling og mellomaksling poster du her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
simen 26
Curious
Curious

Bakre drivaksling

Post by simen 26 »

Det er noen ting jeg trenger hjelp til og det er hvilke lengde på drivakslingen jeg burde velge. Jeg skal bruke det til en hjemmelaget terreng crosser/ cross cart. Så burde det være kraftig nok til å takle en 289 motor eller noe kraftigere.

Er det noen som har noen tips ? og sitter diferensialen midt på drivakslingen ?

Takk:)

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Re: Bakre drivaksling

Post by 70ht »

Det sitter ikke noen diff på en drivaksel da. Men diffhuset sitter midt på bakakselen.
Hvilken lengde på drivakslen kommer vel alt ann på hvor du plasserer motor i forhold til bakaksel det og hvilke girkasse du velger. Eller mener du bakaksle her også? Da vil vel den totale bredden på dit kjøretøy være med på å sette begrensninger på dette.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

simen 26
Curious
Curious

Post by simen 26 »

70ht wrote:Det sitter ikke noen diff på en drivaksel da. Men diffhuset sitter midt på bakakselen.
Hvilken lengde på drivakslen kommer vel alt ann på hvor du plasserer motor i forhold til bakaksel det og hvilke girkasse du velger. Eller mener du bakaksle her også? Da vil vel den totale bredden på dit kjøretøy være med på å sette begrensninger på dette.

Jeg skrev nok litt mye rart. Du svarte på det jeg lurte og det var at diffen satt på bakere aksling.
Er det noe problem og bruke en bak aksling fra hoggeren og så få en mellomaksling til å passe mellom girkassen og bak-akslingen. Eller må jeg fa en bakaksling som passer med alt det andre ?

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Post by 70ht »

Du må ha en mellomaksel som har de rette tilkoblinger i begge ender slik at det passer med både kasse og bakaksel. Hvis du ikke finner en til den bilen du henter kasse og aksel fra må du få laget deg en. Koster 6 lapper hos unicardang å få laget en.
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.

joben
Interested
Interested

Post by joben »

Mye rart kan sveises sammen i garasjen sammen med et par pils og gode venner...! :D
64 1/2 HT, 289 W-464
95 Dodge RAM 2500 5,9 Cummins
2001 Jeep Grand Cherokee 4,7 Limited
MB O-303

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Post by 70ht »

joben wrote:Mye rart kan sveises sammen i garasjen sammen med et par pils og gode venner...! :D

Ja. Å mye artige figurer i bakspeilet når du kjører når det ikke blir i balanse :) Men det kann gå bra. Har selv forsøkt en rekke ganger med å sveise sammen aksling i dreibenk for å sjekke at det ikke blir kast.

1970 HT

Post Reply