Hva er reglene for Cab på stripa??

Alt annet som er relatert til racing (for Teknisk, husk å benytte gruppen teknisk lenger ned).

Moderators: 429CJ, abba, fox-body

User avatar
Mustang95
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1000
Joined: Wed Jan 26, 2005 02:48
Location: Oslo
Contact:

Hva er reglene for Cab på stripa??

Post by Mustang95 » Fri Oct 03, 2008 20:18

Dette er alt som står i reglemanget til Norsk Bilsport Forbund

11. Veltebøyler (roll bar)
Alle cabrioleter eller andre biler uten originalmontert tak, skal ha minimum veltebøyle uansett ET.
Generelt for alle typer bøyler er at hovedbøylen skal ligge innen 15 cm bak førerens hode.
Hovedbøylen skal strekke seg minst 8 cm over førerens hjelm ved normal sittestilling og den skal være sikkert montert og godt oppstøttet. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med polstring.


Står ingenting om at bilen skal være godtkjent med bøyla Er det så lenge den er innen for disse kravene, eller?

Og spørsmål #2, må alle modifikasjoner som motor og understell også være godkjent og stå i vognkortet?

Er det noen som vet :?: :?:
1995 Conv V6
1994 Coupe V6 -- 1/4 - 9.99 @ 213.02 (+500rwhp SAE)

"Certified V6 Psychopath"

-86GTStang
Interested
Interested
Posts: 381
Joined: Tue Nov 02, 2004 20:12
Location: STRØMMENmek.

Post by -86GTStang » Sat Oct 04, 2008 10:11

Bygg rollbar slik som beskrevet. Hvis du kjøper en ferdig fra USA, er de som regel godkjent, untatt bolt in typene, såkalte street cage.
Med god sveisekvalitet, festeplater, over og under chassi, og bolter i tillegg, blir det bra.
Å få godkjent rollbar hos biltilsynet er en annen sak.. :?
Godkjenning gjøres på dragrace arrangemanget. Street legal eller event Gardermoen etc.
Dersom du vil ha vognlisens, må representant fra Norsk dragracing i ditt område ordne med dette. Skal du bare kjøre test and tune, og street legal, trenger du ikke vognlisens. koster ca 1200Nkr pr år, pluss Dragracelisens, ca 1100. Du kan kjøpe engangslisens for bil og fører, ca 500 pr gang.
Generell godkjenning, er det vel meget få som har, ang motor, understell etc. Så lenge bilen er EU godkjent, er det ok. Oblater og godkjente skilter.
Slenger du på kompressor på din bil, og bygger om understellet, er du i samme bås som ca 93.4% av alle oss andre... :wink:
Lykke til, og moro er det også !
1990 SSP Notch, 410cid sbf w, Jeff Lawrence racing engines, 4 spd Gforce 101-A. Pump gas, 10,15sec 213 kmt, 1,39sec 60-ft.
Robert it 60ft 1.32 on the rear wheels then after that I was looking at the stars.

User avatar
Mustang95
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1000
Joined: Wed Jan 26, 2005 02:48
Location: Oslo
Contact:

Post by Mustang95 » Sun Oct 05, 2008 01:58

Den jeg har kjøpt er NHRA & NMRA godkjent (USA) og er bolt on, men man kan sveise den fast om man vil. Den har plate på begge sider av gulvet. Får se hvordan den er før jeg vet mer, har kun få bilder å gå etter så langt.

Hvordan er det med av tag bare stolper? De som går frem forbi fører.
1995 Conv V6
1994 Coupe V6 -- 1/4 - 9.99 @ 213.02 (+500rwhp SAE)

"Certified V6 Psychopath"

-86GTStang
Interested
Interested
Posts: 381
Joined: Tue Nov 02, 2004 20:12
Location: STRØMMENmek.

Post by -86GTStang » Sun Oct 05, 2008 11:01

Må sveises hvis du skal kjøre dragracing. Svingout bars er tillatt. Competition engineering har slike. Summit etc.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Image
1990 SSP Notch, 410cid sbf w, Jeff Lawrence racing engines, 4 spd Gforce 101-A. Pump gas, 10,15sec 213 kmt, 1,39sec 60-ft.
Robert it 60ft 1.32 on the rear wheels then after that I was looking at the stars.

User avatar
Mustang95
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1000
Joined: Wed Jan 26, 2005 02:48
Location: Oslo
Contact:

Post by Mustang95 » Sun Oct 05, 2008 16:09

Greit å vite selv om jeg ikke har swing out bar's.

En ting, må begge feste platene sveises fast eller er det bare den ene, siden det går 4 bolter igjennom også?
1995 Conv V6
1994 Coupe V6 -- 1/4 - 9.99 @ 213.02 (+500rwhp SAE)

"Certified V6 Psychopath"

User avatar
kim 65 ht evensen
Interested
Interested
Posts: 338
Joined: Tue May 31, 2005 12:55
Location: Sarpsborg.

Post by kim 65 ht evensen » Sun Oct 05, 2008 16:59

-86GTStang wrote:Må sveises hvis du skal kjøre dragracing. Svingout bars er tillatt. Competition engineering har slike. Summit etc.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Image


Hmm trur Undheim har pinnebolter på sin ,og regner med att han har undersøkt att det er lov :wink:
65 ht 302 ford racing....... 5speed 3.00 .. The green team..
. Street legal racer...
66 Cab .......68 FB.... 69 FB.....:)

User avatar
Mustang95
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1000
Joined: Wed Jan 26, 2005 02:48
Location: Oslo
Contact:

Post by Mustang95 » Sun Oct 05, 2008 22:29

kim 65 ht evensen wrote:
-86GTStang wrote:Må sveises hvis du skal kjøre dragracing. Svingout bars er tillatt. Competition engineering har slike. Summit etc.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Image


Hmm trur Undheim har pinnebolter på sin ,og regner med att han har undersøkt att det er lov :wink:

Pinne bolter? Dvs at den kun er boltet fast og ikke sveiset?
1995 Conv V6
1994 Coupe V6 -- 1/4 - 9.99 @ 213.02 (+500rwhp SAE)

"Certified V6 Psychopath"

User avatar
kim 65 ht evensen
Interested
Interested
Posts: 338
Joined: Tue May 31, 2005 12:55
Location: Sarpsborg.

Post by kim 65 ht evensen » Sun Oct 05, 2008 22:47

Det stemmer . er vist her på innstruksjonen til bildet over
http://static.summitracing.com/global/i ... e-3183.pdf
65 ht 302 ford racing....... 5speed 3.00 .. The green team..
. Street legal racer...
66 Cab .......68 FB.... 69 FB.....:)

User avatar
Mustang95
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1000
Joined: Wed Jan 26, 2005 02:48
Location: Oslo
Contact:

Post by Mustang95 » Wed Oct 08, 2008 14:24

Hvilken del av bøyla må sveisest fast i chassi? Holder det med den plate som er under bilen, inni bilen eller begge? Det går også 4 bolter igjennom i alle feste punkter.
1995 Conv V6
1994 Coupe V6 -- 1/4 - 9.99 @ 213.02 (+500rwhp SAE)

"Certified V6 Psychopath"

-86GTStang
Interested
Interested
Posts: 381
Joined: Tue Nov 02, 2004 20:12
Location: STRØMMENmek.

Post by -86GTStang » Wed Oct 08, 2008 17:26

Ganske sikker på at ALLE punkter må sveises, rør mot rør,( untatt event. svingoutbars), chassipunkter, plater over og under. Boltene er kun extra sikkerhet. Det finnes en avtagbar løsning fra Chris Alston, for det staget som går tvers over hovedbøyla, og blokkerer baksetet. Spesialskøyter, og pin løsning.

http://www.cachassisworks.com/
1990 SSP Notch, 410cid sbf w, Jeff Lawrence racing engines, 4 spd Gforce 101-A. Pump gas, 10,15sec 213 kmt, 1,39sec 60-ft.
Robert it 60ft 1.32 on the rear wheels then after that I was looking at the stars.

User avatar
Mustang95
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1000
Joined: Wed Jan 26, 2005 02:48
Location: Oslo
Contact:

Post by Mustang95 » Wed Oct 08, 2008 18:08

-86GTStang wrote:Ganske sikker på at ALLE punkter må sveises, rør mot rør,( untatt event. svingoutbars), chassipunkter, plater over og under. Boltene er kun extra sikkerhet. Det finnes en avtagbar løsning fra Chris Alston, for det staget som går tvers over hovedbøyla, og blokkerer baksetet. Spesialskøyter, og pin løsning.

http://www.cachassisworks.com/


Jeg tenker på feste platene som skal festes i chassi. Fant ikke det jeg trur jeg skulle se etter på den siden.
1995 Conv V6
1994 Coupe V6 -- 1/4 - 9.99 @ 213.02 (+500rwhp SAE)

"Certified V6 Psychopath"

User avatar
Mustang95
Enthusiast
Enthusiast
Posts: 1000
Joined: Wed Jan 26, 2005 02:48
Location: Oslo
Contact:

Post by Mustang95 » Thu Oct 09, 2008 16:36

Problemet er at den bøyla må kunne fjærnes, ellers er jo bilen ulovlig på norsk vei.
Går det ann at platene som festest i chassi sveisest fast, så kutter man bøyla så man kan sette på sånn at man kan fjærne den på samme måte som side bøyla.
1995 Conv V6
1994 Coupe V6 -- 1/4 - 9.99 @ 213.02 (+500rwhp SAE)

"Certified V6 Psychopath"

Post Reply