289, Edelbrock, stopper ofte

Har du tekniske spørsmål så legg ut ditt spørsmål her !

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
hanreibje
Curious
Curious

289, Edelbrock, stopper ofte

Post by hanreibje »

Hei, er det noen som kan hjelpe meg:

Motoren starter med en gang bade kald og varm. Når den er kald stopper den etter få sekunder og er veldig vandkelig å starte igjen. Jeg må kjøre den på høytturtall til den er varm før jeg tørr å la den gå på tomgang.

Når jeg kjører kutter motoren brått ofte, særlig når den er kald, minst en gang hver km. Når den stopper under fart setter jeg den i Nøytral og starter den med selvstarter. Den starter da alltid umiddelbart og går en km (circa) før ny stop.

I dag stoppet den som vanlig når jeg kjørte. Men en gang startet av seg selv etter 0,5 sekunder, før jeg fikk tid til å sette den N og starte med selvstarteren. Jeg gjettet da på at det er bensintilførselen som kom igang med en gang. Men jeg kan ikke så mye om det så det blir bare gjetting.

På forhånd takk for hjelp.
Mvh Hans

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Re: 289, Edelbrock, stopper ofte

Post by 70ht »

Jeg ville tatt en sjekk på bade forgasser og bensinrør med tank for rusk og skitt. Hvis du har filter på røret dit vill det indikere om det er skitt i systemet.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

rg372
Enthusiast
Enthusiast

Post by rg372 »

Kan nesten høres ut som om du kan ha problem med isisng , samt at choken kanskje ikke er helt på G.....
Tlf: 90888204
Mail: rg390@hotmail.com, evnt: ronny@sarpsborgmotor.no

hanreibje
Curious
Curious

Post by hanreibje »

Tusen takk Ronny og Terje!
Mvh Hans

hanreibje
Curious
Curious

Post by hanreibje »

Jeg har brukt startgass, uten at det hjelper, og da kan man vel utelukke bensinproblem?

Men jeg har en 240 som kuttet brått under kjøring som med Mustangen, og da var det bensinpumpereleet det var noe galt med.

Ikke lett dette....

Mvh Hans

289
Interested
Interested

Post by 289 »

hva slags sjåk har du? er det stiftetenning?Glepp i fordeleraksel? Hvordan ser pluggene ut? Mekanisk bensinpumpe?

1. Misstanke om bensin: sett inn et gjennomsiktig filter på slange mellom pumpe og innerskjerm, kan også sette slange på røret og la den gå ned i ei bøtte mens en annen kinner på starter OBS bensin er lettantennelig da skal det komme bensin javn og trutt.(noen forgassere har hatt alu eller bøss i flotørbollen fra de var nye)bil med rust i tank eller flotørbolle kan oppføre seg slik

2. Misstanke om primærside i tenningsanlegg: ta en ledningstump (med sikring på så nær + på batt som mulig) koble til + på coil først deretter på + batteri start opp se om dette hjelper. (du kjører nå uten forrmotstand dersom du har stifttenning så stiften vil brukes opp fort)
Det er ikke sikkert høy tomgang/turtall ved kald motor har noe med stopping å gjøre mest trolig sjåk eller mangel på denne.

Ikke minst prøv kun en ting av gangen for å se hva som hjelper

hanreibje
Curious
Curious

Post by hanreibje »

Takk! Jeg har prøvd å justere choken og det virker, men jeg klarer ikke å justere helt riktig.

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Går du inn på siden til Edelbrock står det greit forklart der. Se etter at elsjåken er kobla til en krets som gir spenning når tenning er på. Men for al del ikke bruk tenningsanlegget til dette, du får da lavere spenning til coil. Har du i tillegg elektronisk tenning kan du risikere at spenninga blir faretruende nær minimum for at tenningsanlegget skal kunne drives.

hanreibje
Curious
Curious

Post by hanreibje »

Takk for hjelpen, det var den optiske enheten som bestemmer tenningen som var synderen.:)

Post Reply