manko på bremselys / blinklys bak 65 ht

Spørsmål relatert til det elektriske på Mustang

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Larsen
Curious
Curious

manko på bremselys / blinklys bak 65 ht

Post by Larsen »

Arrrgghhhh :evil: skulle bytte ut "turn signal switch cam" som var trasig på min 65 ht , den gamle delen blinket fint selv til venstre men høyre side måtte spaken holdes oppe..gikk vel så där som svensken sier , litt korte ledninger og trangt om plassen men fikk det til , helt til det ble satt på for å sjekke virkningen..da blinket det bare til venstre og ikke til høyre , målte litt i ledningene og fant ut att det var ikke noe strøm til høyre side. ok , brudd i kabel tenkte jeg og ville sjekke lenger ned under dash bordet men helt "tomt der også ved målinger i kabelen :shock: sikringer er hele , alle sammen.. deretter ser jeg att bremselys også er borte #-o , men har kjørelys ( foran & bak ) =D> ..så ikke noe bremselys og ikke noe blinklys hverken til høyre eller venstre side :shock: , har montert LED lys nå i høst og alt har fungert optimalt helt til i går..Hva kan dette være ?? noen tips ??

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Re: manko på bremselys / blinklys bak 65 ht

Post by 70ht »

Du mangler strøm opp i ratstammen til brems og blink fungtion. De nytter ikke å måle om du har noe ut til lysene da. Sjekk også oppe i rattstammen om det kan være en ledning som er løsnet i bryteren under camen.

Terje :)
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Larsen
Curious
Curious

Post by Larsen »

Ok , skal sjekke det nærmere nå i efta..vet iaf at den grønne ledningen til blinklyset i came'n er "død" for den har jo ikke strøm i kontakten nedpå rattstammen heller..men kan det være årsaken da ?? Får utslag på bremsekontakten bak pedalen men ikke ut til lysene ??
Det forvirrer meg litt :shock: men takk så lenge :D

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Post by 70ht »

Hvis det er noenlunde likt på din som det er på 70 mod. så går strøm feed til brems fra lysbryterkontakt til bremselusbryter og så opp til rattstammen.

Camen i ratstammen skiller ut blinklys fremme som går med egen ledninger. Å blink bak går over bremselysledningene. Husker ikke i farten om det er felles feed til blink fremme og bak. Men det tror jeg da begge jordes over samme blinkrele. Så med nærmere ettertanke skall blink bak virke selv om du ikke har strøm opp fra bremsebryter til bremselys.
Så det kan tyde på noe feil oppe i ratstammen hva blinklys bak angår.
En ide kan være å vie lit ekstra oppmerksomet til kontakten nede på ratstammen. Kan jo være veil der også.

1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.

Larsen
Curious
Curious

Post by Larsen »

Kjenner at det er litt merkelig hele greia..relét klikker og blinker faktiskt venstre side i front :shock: , kanskje bedre å bytte hele ledningsnettet i rattstammen og evt bremselys bryter ??
Bremselyset kom og gikk litt i går kveld til helt å bli borte..
Men som sagt , ser litt nærmere på saken når jeg kommer fra jobb :D
Takk for tips 8)

Larsen
Curious
Curious

Post by Larsen »

ojojoj...har sjekka litt kort nå i kveld og status er : blinklys venstre front , ingen blinklys bak :evil: -bremselys høyre bak =D> ikke noe på venstre side..og Full belysning i front =D> nær / fjern og begge i park ! + alt i instrument oxo .
fant ut at det var litt dårlig kontakt i bremsekontakten , derav fått igjen litt bremselys :roll: har også sjekka kontakten ut fra rattstammen men tror ikke det er dårlig kontakt der :oops: noen som har videre tips ?? alt mottages med takk da jeg ikke er noen xpert på el :^o

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Ofte så er det feil i noe av det du sist drev med (erfaring)Hva slags bil er det?

I prinsipp: Spenning hentes fra sikkringsboks til rele inn til bryter. fordeles ut til høyre eller venstre side med hendel. Bremselys er ofte sammen med blink slik at bremselyset slås av og på dersom du bremser samtidig med retningsviser.

bytta du hele enheten med ledninger? Blinkbryter med ledninger ned til sokkelen?

Larsen
Curious
Curious

Post by Larsen »

hei , det er en 65 ht.. nei bytta bare delen på toppen i rattstammen ( CAM ) ble litt "stutt" ledning så jeg prøvde å trekke den frem litt (Grønne) og fikk litt xtra men tror den ble revet av nede i stammen :oops: for den delen virker ikke (blink høyre side)..har elektronisk relè og det tikker fint på venstre side =D> som sagt tidligere så har jeg bremselys høyre side bak men ikke venstre side , også har jeg blinklys venstre front og ikke høyre side..har alt dette sammenheng med den "brutte" kabelen ??? ALLE sikringer er hele , så What... :? PS! ved søking med prøvelampe på bremselys bryter kom jeg nær annet gods #-o slik at det oppsto en liten gnist , kan det ha slått ut opplegget :?: :?: men dette var etter bryter/cam bytte da...

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Dersom det fortsatt blinker på den ene siden, tror jeg det har med retningsviserkammen å gjøre.
Bremselys og blink har samme krets, så det stemmer nok at bremselyset også er borte.
Når jeg har byttet kam, så har det vært påmontert ledninger skal gjennom rattstammen. Du må da ha et spesial verktøy og bruke kontakten omigjen. Det er da bare å bytte over en og en ledning de har samme farge og skal på samme plass(klipper av5-10 cm på de gamle ledningene først)
Verktøyet får du hos biltema

Larsen
Curious
Curious

Post by Larsen »

jeppsipeppsi , da er alt i orden igjen :clap: ringte PP as og de hadde ny Cam på lager med ledningsnett :D kjøpte den og ny bremselysbryter ( siden den gamle var litt dårlig kontakt i ) bytta nå i kveld på ca en time :nice: og da funka alt som det skulle =D>
så da er det bare å :josh: videre...værre var det ikke og jeg ble ennå en erfaring rikere :coool: og takk til alle dere som har kommet med tips & råd :worship:

ksandal
Curious
Curious

Post by ksandal »

har vist samme problem som deg.
var det selve blinklys hendel på rattet du måtte bytte m ledningsett for og få dette fikset?
bilder?
sende meg gjerne noen tips :-)
mvh Kjetil
Jakter på en rød 67 cab med fint interiør. så tips meg :-)
Eier en rød 65 ht mustang :-)

70ht
Lifestyler
Lifestyler

Post by 70ht »

Den kammen han refererer til er hele bryteren med ledninger som blinklyshendelen er festet i ja.

1970 HT

Post Reply