Hel/halvlys slår seg av og på når jeg kjører

Spørsmål relatert til det elektriske på Mustang

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Elwaro
Interested
Interested

Hel/halvlys slår seg av og på når jeg kjører

Post by Elwaro »

Hel- og halvlys slår seg av og på i ett sett når jeg kjører. Heller ingen spesiell reaksjon når jeg tyrår på hellysbryteren i gulvet. Noen som har en ide om hva dette kan være eller hva jeg bør undersøke først?

T-K
Interested
Interested

Re: Hel/halvlys slår seg av og på når jeg kjører

Post by T-K »

Har ikke fasiten, men ting som er verdt og sjekke:

-spenningsregulatoren ( har du gammel mekanisk kan tiden være inne til og kjøpe en elektronisk)
-lysbryteren
-gå over jordingspunkter og sjekke at de er bra
-langlys bryteren i gulvet

Har du byttet til H4 må du koble med rele.

Elwaro
Interested
Interested

Post by Elwaro »

Takker for tips, T-K.
Har blitt anbefalt å prøve med å montere et rele-sett først, som visstnok i mange tilfeller løser tilsvarende problemer. Har fått tak i et kit fra Biltema som jeg skal få satt inn, så får vi se.

bige
Enthusiast
Enthusiast

Post by bige »

er det ikke en bimetall bryter - sikering - som sitter i lysbryteren ?? så når belastningen (H4??) blir stor bryter den for så når den blir kald og la det lyse en stund ??

Elwaro
Interested
Interested

Post by Elwaro »

bige

Skal være noe sånt men flere jeg har snakket med anbefalte meg først å montere rele. Nå er det gjort men har ikke fått prøvd det ennå. Spennende å se om det er løsningen på problemet. Hvis ikke blir det bytte av hovedlysbryter og lysbryter i gulvet.

Elwaro
Interested
Interested

Post by Elwaro »

Da er feilen funnet og utbedret. Det var ikke som jeg trodde. Monterte nytt rele-kitt på hovedlysa men det hjalp ikke. Dog ikke bortkastet. Tok en titt på gulvlysbryteren og den var løs. Prøvde lysa på bilen og alt var ok igjen. Skrudde fast gulvbryteren og prøvde-alt ok. Satte på kick panelet og feilen var der. Fant da ut at kickpanelet lå og presset på gulvbryteren slik at det oppsto kontakt. Skar av kanten på kickpanelet inn mot gulvbryteren og vips-feilen er borte. Hurra.

Post Reply