Ryggelys trøbbel.

Spørsmål relatert til det elektriske på Mustang

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Fosen mustang
Curious
Curious

Ryggelys trøbbel.

Post by Fosen mustang »

Hei. Har nettopp gått i innkjøp av min første mustang HT 66 mod med 302 motor og automat. :D :D Her var det en del elektrisk arbeid å ta tak i. Er ikke så kjent med bilene fra før. Men har et spørsmål om giver til ryggelys?? Er dette en svakhet på disse? Når jeg ohmer ledningene oppi torpedoveggen så får jeg ikke pipesignal på multimeter. (har sef. plassert gearspak i R) Er denne giveren en justerings sak på noen sett og vis. tørr ikke og prøve å demontere. da jeg er litt redd for og berøre startsperra også :( Takker for svar på forhånd :) vil gjerne ha tips om andre feilsøkinger som kan gjøres også. Men mener det er her jeg bør starte først når jeg ikke får strøm på ledningene i bagasjerom :)

Mr Fox
Enthusiast
Enthusiast

Re: Ryggelys trøbbel.

Post by Mr Fox »

Det er mulig å justere bryteren på girkasse.
Du trenger ikkje å demontere den, skru festeskruer litt ut så kan du vri på bryteren.

289
Interested
Interested

Post by 289 »

skal være et hull med 3 punkter du må ha bor nr 43 putte i slik at det går gjennom alle tre punkter ca 12mm så kan det justeres. Dersom du ikke får lys i lampene kontroller pærer og forbindelser. ikke umulig at bryter er defekt etter så mange år

tornerose
Interested
Interested

Post by tornerose »

Hvis det er gamle pæreholdere baki lampa så kan bytte dem først.

Fosen mustang
Curious
Curious

Post by Fosen mustang »

Hei takker for kjappe svar folkens.. :D . vil gjerne ha en litt bedre detaljert forklaring på justeringen. da det var litt uklart for meg. ryggelysne er nye. og det kommer ikke strøm med ledningen bak. og det virer veldig sannsynlig for meg at det er ryggelysgiveren som må justeres eller at den er defekt. da ledningene i koblingen oppe på torpedovegg ikke jordes når girspaken blir satt i revers. :(

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Enkelt og greit: 2 personer til stede, 1 står bak bilen, aktiver tenningsanlegg dra skifter'n sakte bakover. det bør da komme lys i ryggelampene et kort øyeblikk. Deresom det ikke glimter til i lampene er justering bortkastet (0 respons), feilsøking må til. prøv å starte der før det utvides til feilsøking.

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Dersom du ønker å prøve videre kan du nappe frahverandre kontakten til startsperre nøytral ryggelys stropp over Svart med rød på bilnett siden (ikke den som går til bryter) du skal da få konstant lys. funker dette etter å ha sett at intet lys er å oppdrive som over må du belage deg på ny bryter. Ikke prøv dette om det er laget uorginale koblinger ledningsanlegg o.l da bør du få hjelp på plassen så ikke noe begynner å brenne.

Fosen mustang
Curious
Curious

Post by Fosen mustang »

takker for svar igjen. prøvde og legge over ledning i koblingen og fortsatt ingen ryggelys. :( så tyder på MYE mere feilsøking. klø hodebunn og kaffedrikkeng tenker jeg. Synes det er litt ¨uryddig¨ koblet fra fabrikk også egentlig.. Litt via og via ser jeg under dasjen :S Bra det er lenge til vår enda ;)

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Har du multimeter eller prøvelampe? Mener det er 2 kontakter på din bil orginalt (åpne kun den med sort rød stripe). Spenning kommer fra sikkringsboksen så kan du jo se om det er feil på en sikring. tenning må stå på eller acc for å få ryggelys til å virke.
Med multimeter skal 1 av kontaktene i svart rød vise baterispenning mot karoseri, har du spenning her kan du måle i lampene samtidig som du stropper over i kontakt og setter tenning på.

Fosen mustang
Curious
Curious

Post by Fosen mustang »

Hei. Satte spenning på den ene ledningen direkte fra batteriet til kontakten.og det kom ingen lys enda jeg hadde gearspaken i revers. Så satte jeg spenning på den andre ledningen og da kom ryggelysne som om julegrana ble tent på lullejulaften! =D> så er nok bryteren som står på kassen som er gåen. Mest sannsynlig. Noen her som har demontert denne akslingen som bryteren står på. Er jo laget på den tiden at alt var reparerbart denne bilen så. Rart om ikke det skulle gå bra ;)

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Beklager men dette rimer ikke. Hvilken side satte du spenning på? mot kassa eller ut i nettet?
Mulig bryteren er gåen også, men står tenning på skal det være spenning fra + til den ene ledningen i nettet. Dersom det hjalp å sette + direkte ut i nettet, mangler + fra sikringsboksen til torpedovegg.
Du skulle derfor fått samme reaksjon ved å jumpe kontakten i motorrommet som å sette direkte +.

Post Reply