Strømtap

Spørsmål relatert til det elektriske på Mustang

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Naurstad
Curious
Curious

Strømtap

Post by Naurstad »

Har problem med at bilen min (1967 ht) lader ut. Har sjekket dei ledningene eg kjem til og byttet batteri. Alle sikringer er koblet ut, men tapper fremdeles.. Kan det være dynamoen som er røket? Den lader godt, men har høyrt at den kan være ein strømtjuv og den et defekt. Andre tips?

Naurstad
Curious
Curious

Re: Strømtap

Post by Naurstad »

Autokorrektur;)

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Har du ampermeter og får målt hvor det forsvinner ?

Naurstad
Curious
Curious

Post by Naurstad »

Har voltmeter, noen måte å måle om dynamo er røket? Når eg kobler til batteriet ser eg spenningen forsvinner fra batteriet på voltmeteret. Men holder seg fint når eg kobler ut den gule kabelen som går til dynamoen.

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Ja bruk amper. kobl i serie mellom batteri og dynamo

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Det kan også være regulator, det sitter muligens en støykondensator på regulator. Eksempel på test av dynamo: ta ut dynamo sett instrument på diodemåling mål mellom hoved + og hus. Den skal da lede envei og sperre den andre veien. Leder det begge veier er det problemer med likeretteren. Rotor må ohmes. Mulig du har en gammel mekanisk regulator

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Gul ledning (152) går fra innslag til regulator + støykondesator. men den går også til tenningslås og innslag som svart med gul stripe (37) over til spleis som ender i tenningslås som gul (21) denne går tilbake som (904) dette har nok med feltregulering å gjøre. Hvor har du delt opp mot dynamoen? på innslaget?

Naurstad
Curious
Curious

Post by Naurstad »

Har no bytta dynamo og laderele og strømtapet forsvant, men har et nytt problem, no lader den med i overkant av 15 volt. Er 4 innganger på gammelt rele, men kun tre var i bruk A-S-F i var ikkje i bruk. Har kobla likt på nytt rele, men her var det ikkje merka med I-A-S-F. Noen ideer??

289
Interested
Interested

Post by 289 »

har du målt ladespenning etter at dynamoen har ladet ei stund? regulator vil nok gi ut maks rett etter oppstart. Dersom det er slik hele tiden koker du batteriet. Ideelt er 14,4 på 12V blybatterti. Dette er det regulatoren som er sjefen for, så da bør regulator byttes.

Post Reply