Strømproblem stereo

Spørsmål relatert til det elektriske på Mustang

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
Terry
Curious
Curious

Strømproblem stereo

Post by Terry »

Hei. Har montert inn CD spiller i min 66cab, selvsagt helt skjult slik at ingen kan se den. Men har fått et drittproblem her som jeg ikke har klart å finne noen god løsning på. Bilen har hovedstrømbryter som jeg alltid slår av når jeg parkerer. Den kobler naturlig nok bort jord. Dermed forsvinner alle innstillingene på radioen. Legger jeg radioen på direkte jord vil jo resten av bilen også få jord fra den!!

Noen som har et godt tips her?

PS. Original radio er selvsagt der den skal være, og tilkoblet. Største utfordringen med dette opplegget var å finne et "Y-ledd" til radio antennen. Var innom mange butikker i Norge som aldri hadde hørt om det. Men i Tyskland har de en butikk kjede som heter http://www.conrad.de/ce/ som har de underligste ting til biler. Y leddet kostet 5 Euro.

Håper noen har et godt tips til meg her!
Man kan kjøre First Class også!

Infected Mushroom
Lifestyler
Lifestyler

Re: Strømproblem stereo

Post by Infected Mushroom »

Jordledning fra spiller direkte til minuspol på batteriet (ledningen må ikke innom chassis i tillegg).
Ponnyklubben
1965 HT
1965 Fastback

Terry
Curious
Curious

Post by Terry »

Hei. Har tenkt på det. Men vil ikke spilleren jorde videre gjennom festene og til bilen. Noe som da igjen vil føre til at strømmen på en måte står på?

Beklager men er ikke så bevandret i dette med bilelektrisk.

Takker for svar!

289
Interested
Interested

Post by 289 »

Hva med å flytte hovedbryter til + og legge minneledningen direkte til batteri med en sikring så nær + pol som praktisk mulig. (regner med at du har hovedbryter på batteri?) Da er det kun spilleren som får + over minne ledning. du kan jo ta ut sikring ved vinterlagring samtidig som hovedbryter legges ut.

Terry
Curious
Curious

Post by Terry »

Jepp, det kunne selvsagt være en mulighet. Men hadde håpet det kanskje var en enklere løsning på dette problemet??

Infected Mushroom
Lifestyler
Lifestyler

Enklere enn det siste forslaget blir det nok ikke. Bortsett fra om du pælmer ut stereoen og dytter en iPod m/høretlf over huet.
Ponnyklubben
1965 HT
1965 Fastback

Infected Mushroom
Lifestyler
Lifestyler

Du kan også bytte ut spilleren med en som har et såkalt EEprom-backup minne (f.eks JVC har noen sånne), da mister du ikke radiostasjonsinnstillingene. Er derimot ikke sikker på om den husker audio-innstillinger.

Eller Pioneer: http://bilradiospes.no/filarkiv/flash/f ... ack_Up.htm
Ponnyklubben
1965 HT
1965 Fastback

Post Reply