Batteri i bagasjerom

Spørsmål relatert til det elektriske på Mustang

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

tgs
Curious
Curious

Batteri i bagasjerom

Post by tgs »

Hei.
Har FB 66 og tenkte jeg skulle flytte batteri til bagasjerom.
Noen som har skjema på dette, tenker jeg må ha bryter og sikring/størrelse.
Lurer også på hvilken kvadrat jeg skal ha på pluss ledning fremover og må minus helt frem eller holder det og koble denne til chassi nær batteriet.
Har fått godt tilbud på AGM batteri :D

Infected Mushroom
Lifestyler
Lifestyler

Re: Batteri i bagasjerom

Post by Infected Mushroom »

1 gauge/40-50mm2 på plussledningen er bra. Må ikke trekke jord helt frem, men sørg ihvertfall for at blokka/starter og alt det andre har god jord. Bruk en hovedstrømsbryter som tåler litt, gjerne 250A, sett den på batteri pluss. Har du radio med minne, må du koble forbi hovedbryteren til pluss. Sikring bør nok være rundt det bilen trekker på det meste når alt står på, lys, radio, blinklys, vifter, varmeapparat etc.
Ponnyklubben
1965 HT
1965 Fastback

bige
Enthusiast
Enthusiast

Post by bige »

sikeringen skal sitte 10-20 cm på pluss ledningen fra bat+ - da den skal bryte om + kommer til jord . og nød bryteren skal sitte på jord - ledning som kan festes rett i caross .

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

bige wrote:sikeringen skal sitte 10-20 cm på pluss ledningen fra bat+ - da den skal bryte om + kommer til jord . og nød bryteren skal sitte på jord - ledning som kan festes rett i caross .

Du skriver skal. Er det noe krav om dette, jeg har bil med orginal batteri bak. Og den har det ikke. Verken nød bryter eller sikring.

67GT390
Interested
Interested

Post by 67GT390 »

Tror forsikringen krever hovedstrømsbryter ved batteri, for veteranbiler. Det med sikring kjenner jeg ikke til. Men har også en bil med orginalt batteri både bak og framme.
Vet ikke om det er noen hovedsikring på den kjerra, men tror det er nærmere 100 sikringer til sammen.

bige
Enthusiast
Enthusiast

Post by bige »

grogei wrote:
bige wrote:sikeringen skal sitte 10-20 cm på pluss ledningen fra bat+ - da den skal bryte om + kommer til jord . og nød bryteren skal sitte på jord - ledning som kan festes rett i caross .

Du skriver skal. Er det noe krav om dette, jeg har bil med orginal batteri bak. Og den har det ikke. Verken nød bryter eller sikring.

http://www.lmk.no/component/content/art ... trombryter

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Ok ikke et krav.

Infected Mushroom
Lifestyler
Lifestyler

Post by Infected Mushroom »

bige wrote: og nød bryteren skal sitte på jord - ledning som kan festes rett i caross .
Nå fins det jo to typer hovedstrømbrytere. Skal du ha nødbryter som bryter strømmen i tilfelle kræsj, skal du sette den på jordledning. Skal du bare bryte strømmen når bilen står parkert kan du sette den hvor du vil, men sett den så nærme batteriet som mulig. Har selv denne http://static.summitracing.com/global/i ... ctions.pdf og den skal settes på pluss-siden. Denne skal bare brukes når bilen er slått av på tenninga, og den er koblet slik at det ikke er mulig å slå den av så lenge tenninga står på. Har ikke merket noe negativt med denne type bryter. Dessuten har den fjernkontroll som gjør at jeg slipper å måtte lukke opp baklokket for hver gang den skal av og på.

De fleste monterer jo batteriet i en lukket kasse, og da er ikke risikoen for å kortslutte batteriet til jord på det lille stykket mellom positiv terminal og bryteren tilstede uansett, men om man har åpen kasse så er det vel bare å dekke til positiv terminal med et deksel, som er vanlig på de fleste biler idag, da slipper man evt kortslutning om man er uforsiktig/uheldig.
Ponnyklubben
1965 HT
1965 Fastback

Ragtop
Enthusiast
Enthusiast

Post by Ragtop »

Henger meg på denne tråden

Har flyttet batteriet bak og er litt betenkt over plusskabelen frem til motorrom og hva som skjer hvis isolasjonen over tid blir slitt av eller det av en annen grunn skulle oppstå en solid kortslutning. Da vil det antagelig bli veldig varmt veldig fort...

Noen som har vurdert en sikring som tåler startmotoren men som kutter strømmen ved en kortslutning?
[[[______o______]]]

69 convertible

grogei
Enthusiast
Enthusiast

Post by grogei »

Dette har vært gjort orginalt i biler i masse år uten problemer, legg kabelen i elektro rør og pass på kanter osv, så sover du god om natta

Ragtop
Enthusiast
Enthusiast

Post by Ragtop »

Okey dokey, jeg går over hele kabelføringen
[[[______o______]]]

69 convertible

Crazy Horse
Interested
Interested

Post by Crazy Horse »

ble fortalt av street legal teknisk kontrollør at batteri brytern skal på + sida.
så lenge motor går så gir dynamoen + .
1971 Ford Mustang Mach I 468c BBF (Crazy Horse)

Post Reply