1969 Mustang. Bytting av Sealed beam mot H4

Lag gjerne en tråd om prosjektet du har på gang...

Moderators: 429CJ, fox-body, abba

Post Reply
ranietsd
Curious
Curious

1969 Mustang. Bytting av Sealed beam mot H4

Post by ranietsd »

Er det noen med -69 Mustang som har lest hvor enkelt det er å bytte til H4 lykter ? "Skru ut, skift og skru på plass". Jeg fikk 4 nye lamper fra USA, som "bare var å bytte", men for det første er flensen på lampen mye tykkere enn sealed beam-pæren og på H4 er det mye "ekstra" bak på flensen, som gjør at det er umulig å få montert fjæren og ringen. Etter mye banning hentet jeg Dremel-drillen og diamant-slipeskive og skar i vei. Fjærene er også inni h------ stramme og nesten umulige å få på. Dessverre må de være der! De må trekkes utover og samtidig må de bøyes inn mot lyktehuset. Jeg løste det med en vanlig kabelsko-tang av den billige Biltema-utgaven. Helt fremst er det kniv og mothold til å kutte ledninger med. Fjæren med riktige siden mot motholdet og "kniven" går inn i spiralen. Klem til og den bøyer seg ! Et par spiralers avstand, klemme en gang til og den bøyer seg enda litt. Vil man ha den lengre, kan man åpne på begge sider. Pynteringene er et eget (trist) kapittel. Jeg kjøpte nye. De er punkt-sveiset i skjøten Og det ser ut som om en dårlig betalt kineser har gjort jobben. Når jeg hadde fått lykten på plass, røk punkt-sveisen ! Ingen stygge ord, men innerst i garasjen sto det et lite sveise-apparat, så det ble ordnet, men at de kan lage noe så dårlig !
Attachments
Etter mitt hærverk med Dremel
Etter mitt hærverk med Dremel
kabelsko-tang og fjær før
kabelsko-tang og fjær før
Fjær etter mishandling
Fjær etter mishandling
Forskjell på sealed beam og H4 "som var enkle å bytte"
Forskjell på sealed beam og H4 "som var enkle å bytte"

edward
Curious
Curious

Re: 1969 Mustang. Bytting av Sealed beam mot H4

Post by edward »

jeg synes det der går igjenn i MYE av delene jeg har fått i fra forskjellige butikker i uniten, dårlig passform og dårlig kvalitet, noen ganger funker det ikke i det hele tatt, sist var et pop-up tanklokk i fra en viss butikk. dyrt, og dårlig

T-7
Interested
Interested

Post by T-7 »

Når du monterer H4 lykter, så bør du også montere releer for å unngå at lysa kutter etter en stund pga at lysbryteren ikke er bereknet å tåle så mye strøm gjennom seg som H4 lysene trekker.

http://www.rccinnovations.com/index.php ... all#relays

Settene fra RCCI er utrolig enkel og montere, og fungerer meget bra
Trim to suit, Beat to fit, Paint to match

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

edward
Curious
Curious

Post by edward »

det er jo unødvendig å betale så mye penger for et kit, det er bare å splitte kabelharnesset der du vil ha releet, klippe ledningene (jeg mener det er en rød og en blå, og så kjøpe relee og releesokkel på biltema relesokkel med sikring er jo knall, og så hente strøm i fra startrellet og legge litt pent opp så er man game, bare å google "headlight relay mustang" eller noe sånt så finner man masse fine diy-greier...

ranietsd
Curious
Curious

Post by ranietsd »

Jeg har kjøpt en del elektrisk (bl.a. relèer) fra Kina til en brøkdel av norske priser og har brukt dem på mine nye H4-lys, som nå virkelig opplyser nattemørket ! Jeg vet ikke om det er godtatt her, men jeg må reklamere litt for Ali Express, Kina. Masse bilutstyr til drømmepriser og ganske rask levering.

Noroz11
Curious
Curious

Post by Noroz11 »

Hei er ny her,
men har oppleved litt av det samme, på min 69 som har 4 lamper
Til sammen. Brukte bare Biltema relé er og de gikk fint. Problem var noen kabler var
Veldig like i farger nemlig grønn med svart stripe.den andre er til vindusvisker beholder tror jeg. Men som sagt,det går an å kutte inni main loomen lengre bak

Jeg også hadde en pynttering som sprakk, det jeg gjorde var å kutte 2 kobber bremserør til
Ca.10 cm lang klemte de flatt på en ende og lage en spiss Så loddet jeg andre en til en tykkere
En vanlig kabel på bak siden av hver siden og et 1cm tykkt tre bit mellom. Det går kun på Batteri strøm instruksen fant jeg på YouTube.
Det var et holdbar punktsveis som var bedre en den hadde og fikk fikser de original ringene.

Morten_
Curious
Curious

Post by Morten_ »

edward wrote:jeg synes det der går igjenn i MYE av delene jeg har fått i fra forskjellige butikker i uniten, dårlig passform og dårlig kvalitet, noen ganger funker det ikke i det hele tatt, sist var et pop-up tanklokk i fra en viss butikk. dyrt, og dårlig

Derfor kjøper jeg det jeg skal ha hos Pony Parts på Ski. Kanskje det koster litt mer (?), men jeg liker fordelen av å kunne snakke med fagfolk og å være sikker på å få det jeg skal ha.

Post Reply